توافق مصر و اتیوپی برای از سرگیری مذاکرات پس از چند ماه تنش

توافق مصر و اتیوپی برای از سرگیری مذاکرات پس از چند ماه تنش
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 18:57

سران دو کشور مصر و اتیوپی پس از چندین ماه تنش سرانجام برای از سرگیری مذاکرات دو طرف بر سر اختلافات در مورد احداث سد النهضه به توافق رسیدند.

العالم - آفریقا

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «آبی احمد»، نخست وزیر اتیوپی سرانجام بر سر آغاز دوباره مذاکرات و گفتگوها به توافق رسیدند.

گفته شده توافق مصر و اتیوپی برای از سرگیری دوباره مذاکرات در جریان حضور رهبران دو کشور در نشست همکاری‌های روسیه و آفریقا در شهر سوچی روسیه صورت گرفته است.

در همین ارتباط، «بسام راضی» سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر با تائید این توافق، گفته است که دو طرف در فضایی مثبت بر ادامه همکاری‌ها و مذاکرات تاکید کردند.

از سوی دیگر چند ساعت پیش از مذاکرات سران مصر و اتیوپی در شهر سوچی روسیه، دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور برای میانجیگری در اختلافات مصر و اتیوپی بر سر احداث سد النهضه آمادگی دارد.

در همین ارتباط نیز، «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه گفته بود که ولادیمیر پوتین پیشنهاد خود را برای میانجیگری در اختلافات مصر و اتیوپی به سران این کشورها اعلام کرده است.

مصر و اتیوپی در ارتباط با احداث سدالنهضه بر رودخانه نیل به شدت دارای اختلاف نظر و تنش هستند.

در حالی که اتیوپی در حال ساخت سد النهضه است، مصر احداث این سد در بالادست نیل را باعث در خطر افتادن منابع تامین آب خود اعلام کرده و حتی تهدید به بکارگیری نیروی نظامی علیه احداث این سد کرده است.

مصر نزدیک به ۹۰ درصد از منابع آبی مورد نیاز خود را از طریق رودخانه نیل تامین می‌کند.

علی رغم برگزاری چند دور گفتگو میان مقامات مصر و اتیوپی، اما این گفتگوها از چند ماه پیش به این سو متوقف شده بود.

مهر

پربیننده ترین خبرها