غافلگیری مصر از موضع جنگ‌طلبانه اتیوپی درباره سد النهضه

غافلگیری مصر از موضع جنگ‌طلبانه اتیوپی درباره سد النهضه
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 15:15

وزارت امور خارجه مصر از موضع تند اتیوپی که گفته است حاضر است در صورت نیاز برای پرونده سد النهضه وارد جنگ شود، ابراز تعجب و تأسف شدید کرد.

العالم - مصر

وزارت امور خارجه مصر امروز چهارشنبه از موضع تند اتیوپی در قبال اختلاف بر سر پرونده سد النهضة ابراز تعجب کرد.

وزارت امور خارجه مصر در صفحه فیسبوک خود نوشت: ما با ابراز غافلگیری و با نگرانی و تأسف شدید، سخنانی منسوب به آبی احمد نخست‌وزیر اتیوپی را که در پارلمان این کشور بیان کرده دنبال می‌کنیم و اگر صحت داشته باشد، نشانه‌ای منفی و اشاره‌ای نامقبول درباره چگونگی تعامل با پروند سد النهضه است.

قاهره با اعلام این موضوع اعلام کرده که «مصر به این دلیل که ورود به موضوعاتی که شامل مباحث گزینه‌های نظامی [و جنگ] باشد، درست نیست، ابراز تعجب می‌کند و این موضع [اتیوپی با قوانین و اصول و روح قانون اساسی اتحادیه آفریقا تناقض دارد بخصوص که مصر هیچ وقت به این موضوع [گزینه نظامی] نپرداخته و بر چارچوب مذاکره طبق قوانین بین‌الملل و اصول عدالت تأکید کرده است.

روز گذشته نخست‌وزیر اتیوپی ضمن تأکید بر گفت‌وگو برای حل اختلافات با مصر درباره سد النهضه گفت که اگر اتیوپی مجبور به جنگ شود، میلیون‌ها نفر را برای مقابله بسیج خواهد کرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، نخست‌وزیر اتیوپی با این حال تأکید کرد که «سد النهضه به شیوه‌ای تکمیل خواهد شد که هیچ یک از کشورهای حاشیه رود نیل متضرر نشوند و ما نیز نمی‌خواهیم مصری‌ها از این سد متضرر شوند».

سد النهضه یا سد بزرگ هزاره، سدی است که اتیوپی بر روی رود «نیل آبی» در نزدیکی مرز خود با سودان ساخته است. قرار بود این سد سال ۲۰۱۷ تکمیل و به بهره‌برداری برسد. این سد در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

مصر به دلیل آنکه این سد آب نیل اصلی را می‌کاهد از مخالفان جدی این سد برق‌آبی است که بیش از ۴.۵ میلیارد دلار هزینه داشته است. اخیرا «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر خطاب به مردم اتیوپی گفت که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است.

طبق توافق سال‌های ۱۹۰۶ و ۱۹۲۹ بین انگلیس و فرانسه (کشورهای استعماری) حق‌آبه مصر از رود نیل به رسمیت شناخته و بیان شده که مصر حق دارد به طرح‌هایی مختلف بر روی آب نیل و منابع آن اعتراض کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها