یک کارشناس نظامی مطرح کرد؛

همه ترفندهای آمریکا برای "حفظ قسد"

همه ترفندهای آمریکا برای
شنبه 4 آبان 1398 - 16:00

علی مقصود، کارشناس نظامی، بهانه تراشی واشنگتن برای ادامه حضور نظامی و استقرار صدها تن از نظامیان خود به منظور حفاظت از چاه های نفت سوریه را در واقع تلاشی برای جلوگیری از استقرار ارتش سوریه در مناطق تحت سیطره "قسد" دانست.

العالم - سوریه

مقصود گفت: آمریکا سعی کرد با خروج از شرق سوریه، فضا را برای حضور نظامی ترکیه خالی کند؛ در عین حال کوشید روابط خود را با نیروهای جدایی طلب قسد حفظ کند. اما ارتش سوریه با ورود به منطقه و استقرار نیروهای خود، این سناریو را خنثی کرد.

وی درباره ادامه حضور نظامی آمریکا در روستاهای اطراف میادین نفت سوریه خاطرنشان کرد که آمریکا نظامیان خود را از پایگاه های السعدیه و جبر عبد العزیز و دیگر پایگاه های نظامی خارج کرده و به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش و حفاظت از چاه های نفت و گاز، به سمت میادین العمر و کونیکو حرکت داد تا آنها را با دیگر نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه های التنف و الشدادی در تماس نگه دارد.

میادین نفتی شرق فرات از اهمیت بسیاری برای سوریه برخوردار است. این کشور حدود 30 درصد از بودجه تجاری خود را صرف واردات منابع انرژی حاصل از نفت می کند؛ در شرایط کنونی که به شدت زیر فشار تحریم کشورهای غربی قرار گرفته است و ورود محموله های انرژی از هر راهی به این کشور ممنوع شده و زندگی میلیون ها خانواده سوری به دلیل محرومیت از منابع سوختی در معرض خطر قرار گرفته است. علاوه بر این کمبود مشتقات نفتی بر کشاورزی و صنایع این کشور هم تأثیرات مستقیمی بر جای گذاشته است.

مقصود در ادامه گفت: آمریکا می کوشد به روند خروج نیروهای خود از سوریه رنگ و لعاب قدرت و برتری بدهد اما به شما اطمینان می دهم که این کشور پس از خروج از شمال شرق سوریه و از دست دادن همه پایگاه های خود در این منطقه، دیگر ادامه حضور نظامیان آن در منطقه هیچ ارزشی نخواهد داشت. با این حال این کشور با این ترفند می کوشد با تأمین بخشی از خواسته های قسد، مانع از ناامیدی و دلسردی کامل این گروه از خود شود.

به گفته این کارشناس، واشنگتن بر این باور است که به این ترتیب با تحریک کردها برای حفظ وقعیت خود در مناطق مرزی از یک سو و واداشتن ارتش ترکیه به همکاری با قسد، سناریوی جدیدی را برای کنترل این مناطق و جلوگیری از استقرار ارتش سوریه در آنجا ترتیب دهد.

پربیننده ترین خبرها