فیصل مقداد: برخی کشورها رو به تروریسم اقتصادی علیه سوریه آورده‌اند

فیصل مقداد: برخی کشورها رو به تروریسم اقتصادی علیه سوریه آورده‌اند
شنبه 4 آبان 1398 - 17:22

معاون وزیر خارجه سوریه در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام کرد که بعد از آنکه برخی کشورها، از تحقق اهدافشان در سوریه بازماندند، رو به تروریسم اقتصادی آورده‌اند.

العالم - سوریه

«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو اعلام کرد که حل بحران کشورش صرفا از طریق گفت‌وگوی سوری-سوری امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل مقداد تروریسم و انتشار آن را مهم‌ترین مشکل دنیا دانست که برخی کشورهای به گفته او «معلوم برای همه» از آن حمایت می‌کنند.

مقداد گفت: سوریه یکی از خطرناک‌ترین اموری را که دنیا امروز با آن روبه‌روست، پدیده انتشار تروریسم در منطقه و سطح بین‌الملل می‌داند که این کار از طریق حمایت، پشتیبانی مالی و تسلیح و توجیه کشورهایی که برای همه معلوم هستند، انجام می‌شود. جنایاتی که تروریست‌های داعش و جبهة النصره و گروهک‌های مرتبط با آنان در سوریه و دیگر کشورها مرتکب می‌شوند، دلیلی روشن بر وخامت پدیده تروریسم است.

رئیس هیأت اعزامی سوریه به اجلاس گفت: سوریه به مبارزه با تروریسم به موازات تلاش برای یافتن حل سیاسی بحران بر اساس گفت‌وگوی سوری-سوری بدون دخالت خارجی ادامه می‌دهد و تجاوز رژیم ترکیه به خاک سوریه را محکوم می‌کند.

به گفته معاون وزیر خارجه سوریه، «بعد از آنکه برخی کشورها از تحقق اهداف خود در [بحران] سوریه ناکام ماندند، آنها اکنون سراغ تروریسم اقتصادی رفته‌اند».

به گفته مقداد، «جنگ تروریستی علیه سوریه، سوریه را از مسیر خود منحرف نکرده و همچنان خواستار پس گرفتن حق خود در جولان اشغالی است». «استفاده‌کننده اول از وضعتیی که در سوریه در جریان است، رژیم اشغالگر اسرائیل است».

این مقام سوریه خواستار اتحاد همه اعضای جنبش عدم تعهد در مواضعشان شد و گفت «اگر اعضای جنبش در رد اقدامات زورگویانه متحد شوند، کشورهای استعماری نمی‌توانند اراده خود را بر کشورهای ما تحمیل کنند».

او در ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را «تجاوز» خواند و آن را رد کرد و گفت، «سوریه بر تمامیت ارضی و حاکمیت خود و همچنین اصرار بر مقابله با تجاوز ترکیه تأکید می‌کند».

مقداد همچنین اعلام کرد که «چشم پوشی کشورهای مؤثر مثل آمریکا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مبارزه با تروریسم و در پیش گرفتن سیاست گزینشی در مبارزه با آن، نشان دهنده عدم وجود اراده سیاسی برای سرکوب تروریسم و ریشه‌کنی آن است».

نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم آبان ماه (۲۳ و ۲۴ اکتبر) در باکو برگزار شد. هجدهمین نشست جنبش عدم تعهد (NAM) در سطح سران نیز روزهای جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ اکتبر) سوم و چهارم آبان ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها