نظرکده/

آیا معترضان لبنانی با دولت مذاکره خواهند کرد؟

آیا معترضان لبنانی با دولت مذاکره خواهند کرد؟
شنبه 4 آبان 1398 - 22:59

اعتراضات لبنان به تحرک مقامات کشور و پاسخ مثبت رییس جمهوری و شماری از مسئولان ارشد کشور انجامید؛ اما معترضان لبنانی همچنان بر عدم مذاکره با دولت اصرار دارند که این امر نشان می دهد کشور به سمت سرنوشت نامعلوم پیش می رود.

العالم ـ لبنان

برخی تحلیلگران بر این باورند که رییس جمهور لبنان با پیشنهاد بودجه ای بدون مالیات در واقع راهی تاریخی برای برآورده کردن خواسته های تظاهرکنندگان گشود و اینک توپ در زمین تظاهرکنندگان است اما تظاهرکنندگان پاسخ مثبتی ارائه ندادند.

تحلیلگران تاکید می کنند که اعتراضات فعلی در لبنان عبارت است از مخالفت با اوضاع فعلی کشور که مستلزم انجام برخی اصلاحات در شیوه نظام و دولت است. اگر معترضان می خواهند که اعتراضات آنها به نتیجه برسد می بایست کمیته ای تشکیل دهند که از جانب آنها با دولت مذاکره کند.

تحلیلگران می گویند که تعیین نکردن رییس یا کمیته ای که از جانب معترضان سخن بگوید، مشکل اصلی در نحوه تعامل تظاهرکنندگان با نظام است.

در حالی که معترضان تاکید می کنند که آنها کمیته ای را تشکیل نخواهند داد مگر آنکه برخی از مهمترین خواسته های آنها از جمله استعفای دولت محقق شود.

معترضان می گویند که علت عدم گفتگوی آنها با نظام بی اعتمادی به نظام است و به تجربه های سابق خود اشاره می کنند که در آنها گفتگو نتیجه بخش نبوده است.

برخی مسئولان نیز تاکید می کنند که گفتگو میان طرفهای مختلف لبنان بویژه معترضان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اگر تظاهرکنندگان خواستار سرنگونی دولت هستند می بایست این مساله را از راههای قانونی دنبال کنند و شاید می بایست بخشی از مسئولیت برای ملحق شدن به دولت جایگزین را به عهده بگیرند.

حال نظر شما چیست؟

آیا معترضان لبنانی درخواست گفتگو با دولت را اجابت خواهند کرد؟

آیا معترضان کمیته ای برای گفتگو تشکیل خواهند داد؟

آیا تظاهرات لبنان ثمربخش خواهد بود؟

پربیننده ترین خبرها