واکنش‌های متفاوت تظاهرکنندگان لبنانی به استعفای الحریری/ حريري توپ را به زمين طرف مقابل انداخت

واکنش‌های متفاوت تظاهرکنندگان لبنانی به استعفای الحریری/ حريري توپ را به زمين طرف مقابل انداخت
سه شنبه 7 آبان 1398 - 19:29

تظاهرکنندگان لبنانی پس از شنیدن خبر استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن از خود نشان دادند.

العالم - لبنان

برخی از تظاهرکنندگان از این استعفا استقبال کردند، عده ای آن را دیر هنگام نامیدند و برخی گفتند که برای فرار از مسئولیت نسبت به اصلاحاتی بوده که دولت وی وعده داده بود.

خبرنگار العالم از میدان ریاض الصلح گزارش داد که واکنش تظاهرکنندگان نسبت به خبر استعفای الحریری انفعالی یا توام با شور و شوق بود اما به هر صورت تظاهرکنندگان همچنان خواستار احقاق حقشان هستند.

برخی از آنان معتقدند این استعفا نوعی فرار رو به جلو و برای گریز از مسئولیت اصلاحاتی بود که دولت الحریری وعده داده بود.

یک تظاهرکننده به خبرنگار العالم گفت که الحریری در واقع با استعفایش از مسئولیت فرار کرد به این دلیل که تظاهرکنندگان خواستار تشکیل دولت نجات ملی شدند که اصلاحات را در این کشور اجرا کند.

دیگری گفت که این استعفا، اولین خواسته مردم بود و دیر هنگام انجام شد.

یک تظاهرکننده لبنانی به خبرنگار العالم گفت که این استعفا برای لبنان مبارک باشد و تظاهرکننده دیگر گفت: این استعفا نوعی دستاورد بود اما آنچه رخ داد مسخره بود به این دلیل که الحریری نمی تواند دلخور باشد چرا که اگر دلخور بود از حزبش استعفا می داد لذا دولتی که منافعش به منافع ملتش ارجحیت دارد مسئول هر آنچه است که در کشور رخ می دهد.

یک استاد دانشگاه در لبنان و از شرکت کنندگان در تظاهرات گفت سعد الحریری با استعفا از نخست وزیری توپ را به زمین طرف مقابل انداخت.

نعمه بدر الدین، یک استاد دانشگاه در لبنان و از شرکت کنندگان در تظاهرات به خبرنگار العالم گفت: ما برای خواسته های اقتصادی و اجتماعی به خیابانها آمدیم. ما برای ایجاد خلاء یا فتنه یا جنگ داخلی به خیابانها نیامده ایم. حزب سوسیالیست ترقی خواه (ولید جنبلاط) و حزب نیروهای لبنانی (سمیر جعجع) آنچه را که اتفاق افتاده است پیرزی نمی دانند. ما آنچه را که اتفاق افتاده است بخشی از اتفاقات میدانیم. ما خواستار استعفا هستیم اما همراه با توافق بر سر تشکیل دولت انتقالی و دارای اختیارات استثنایی و اضطراری که بتواند کشور را کنترل کند.

وی یادآور شد: امروز سعد الحریری استعفا کرد و گویا با این کار توپ را به زمین طرف مقابل انداخت. ما امروز خواستار توافق هرچه سریع بر سر تشکیل دولت هستیم تا دچار خلاء نشویم. ما ملت مسئولیت پذیری هستیم که خواهان هیچ تنشی در کشور نیستیم و نمی خواهیم ما را مسئول هیچ گونه خرابکاری بدانند. امروز نیروهای سیاسی مسئول هر آنچه اتفاق می افتد هستند. ما از ارتش و نیروهای امنیتی می خواهیم از همه تظاهرکنندگان حمایت کنند. امیدواریم مسئولان هرچه سریع درباره تشکیل دولت انتقالی توافق کنند. ما همه قدرت حاکمه سیاسی را از دهه 1990 میلادی تاکنون مسئول شکست سیاستهای اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی و پولی و مالی می دانیم. سعد الحریری نیز مانند دیگران مسئول است چرا که در صدر تصمیم گیری ها بوده است. آنان باید بایکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: زمانی که دچار اختلاف می شوند از ملت می خواهند قربانی آنان شوند و زمانی که توافق می کنند بر سر سهم خواهی به توافق می رسند. ما جهت گیری سیاسی داریم همه آنان مسئول هستند. امروز سعد الحریری توپ را به زمین آنها انداخت. ما به مسائل از این منطق نگاه نمی کنیم. آنان باید توافق کنند. باید رایزنی کنند. ملت دیگر بیشتر از این تحمل مکر و نیرنگ سیاسی و تسویه حسابها را ندارد. وی گفت اگر خواسته ما استعفا باشد بخش اول از آنچه که می خواستیم تحقق یافت و خواسته بعدی ما تشکیل هرچه سریع دولت انتقالی است.

پربیننده ترین خبرها