کشکول العالم/

پیامی به رهبران عراقی؛ صدها نامه جای یک دیدار را نمی گیرد

پیامی به رهبران عراقی؛ صدها نامه جای یک دیدار را نمی گیرد
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 17:00

از جمله ویژگی های مثبت مبادله پیام های سرگشاده میان رهبران عراقی که اخیراً در عرصه سیاسی عراق ظاهر شده، این است که به شهروندان عراقی کمک می کند تا از نزدیک با شیوه تفکر مسئولان و حتی روش های آن ها برای برآورده کردن خواسته های مردم شامل اجرای اصلاحات و بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور آشنا شوند.

العالمکشکول

اما درعین حال، این پیام ها نشان می دهد رابطه ای که اکنون میان این مسئولان برقرار شده است، درحدی نیست که بتواند خواسته های مردم عراق را که به خیابان ها ریخته اند، برآورده کند.

به دنبال تظاهرات مردم عراق در روزهای اخیر ، مقتدا صدر رهبر جریان صدر در پیامی توئیتری از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواست با حضور در صحن پارلمان، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را اعلام کند.

مقتدا صدر، این اقدام را تنها راه خارج کردن عراق از بحران فعلی می داند.

اما عبدالمهدی این درخواست را نپذیرفت و با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در پارلمان مخالفت کرد.

وی در نامه ای طولانی به مقتدا صدر نوشت: مساله دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام، باید طبق روال قانون باشد، ضمن اینکه این مساله به خود نمایندگان هم مربوط می شود، آن ها باید با حضور در مجلس به اتفاق، به انحلال پارلمان رای دهند تا رئیس جمهور ، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

وی درعین حال درباره خطرات پیش رفتن اوضاع به سمت نامشخص هشدار داد.

عبدالمهدی در نامه یاد شده، راه حلی را پیش روی مقتدا صدر قرار داد و گفت درصورتیکه هدف از انتخابات تغییر دولت باشد، این راه، رسیدن به این هدف را نزدیک تر می کند. راه حل یاد شده این است که رهبر جریان صدر با هادی العامری رئیس ائتلاف فتح درباره تشکیل دولت جدید به توافق برسند و در آن صورت، نخست وزیر می تواند استعفا دهد و دولت جدید، ماموریت خود را طی چند روز برعهده بگیرد.

به اعتقاد عبدالمهدی، این راه، بسیار بهتر از انتخابات زودهنگام است زیرا انتخابات، سرنوشتی نامعلوم دارد و معلوم نیست که چه زمان امکان برگزاری آن وجود داشته باشد و نیز مشخص نیست که آیا درباره همه شرط های آن توافق شود و نیز مشخص نیست که نتایج این انتخابات ، قطعی باشد.

مقتدا صدر نیز در پاسخ به نامه عبدالمهدی در صفحه توئیتر خود، از هادی العامری ، رئیس ائتلاف فتح خواست تا برای سلب اعتماد از نخست وزیر و تلاش برای تغییر کمیساریای انتخابات و قانون آن و توافق درباره اصلاحات ریشه ای از جمله تغییر بندهای قانون با هدف ارائه آن به پارلمان، همکاری کند.

به نظر می رسد که توئیت مقتدا صدر با هدف پی بردن به موضع شریک وی هادی العامری درحمایت از دولت بوده است ، که وی هم به نوبه خود در پیامی مختصر، بر همکاری به منظور تحقق منافع مردم و نجات کشور در جهت منافع عمومی تاکید کرد.

از مضمون این پیام به نظر می رسد که العامری، ترجیح می دهد که به جای بررسی این مسائل در نامه ها، این موضوعات در دیدارهای دوجانبه یا سه جانبه یا با حضور طرف های بیشتر بررسی شود.

درصورتیکه ائتلاف فتح بخواهد به حمایت خود از دولت ادامه دهد، راهی جز مذاکره با ائتلاف سائرون برای دستیبابی به پیش نویس توافق جدید نخواهد داشت؛ توافقی که بتواند به عادل عبدالمهدی فرصت اجرای اصلاحات را که عمل به آنرا آغاز کرده و پارلمان با بخش هایی از آن موافقت کرده ، بدهد تا از درد و رنج های مردم عراق بکاهد.

درغیراین صورت، عبدالمهدی، باید به تنهایی تبعات شکست های ناشی از نظام سهم گرایی حزبی و طایفه ای در عراق را که از سال 2003 بنیان گذاشته شده است، به دوش بکشد.

جمال کامل - العالم

پربیننده ترین خبرها