تشدید اقدامات تنش‌زای امارات در «سقطری» جزیره جنوبی یمن

تشدید اقدامات تنش‌زای امارات در «سقطری» جزیره جنوبی یمن
پنج‌شنبه 9 آبان 1398 - 16:36

درست در روزی که قرار است توافق ریاض و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن امضا شود، ابوظبی به تحرکات تنش‌آمیز در مجمع‌الجزایر «سقطری» یمن شدت بخشیده است.

العالم - یمن

پس از تأخیر مکرر به نظر می‌رسد توافق میان دولت مستعفی یمن و تجزیه‌طلبان مورد حمایت امارات معروف به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) امروز (پنجشنبه) امضا شود.

این توافق در حقیقت توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن است که میان دولت مستعفی (متحد ریاض) و المجلس الانتقالی (متحد امارات) امضا خواهد شد.

در همین ارتباط روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن نوشت، بر روی طرح شبه‌نهایی توافق ریاض میان طرفین توافق شده و پس از آنکه امضای آن در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه گذشته به دلیل ملاحظات فنی و مقدمات مربوط به مراسم به تعویق افتاد، امروز در مراسمی رسمی امضا خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی و دیگر سران این دولت و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و دیگر سران این کشور نیز حضور دارند. از «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی نیز دعوت شده اما حضور یا عدم حضور وی مشخص نیست.

اما درست قبل از امضای این توافق امارات به تحرکات تنش‌زای خود علیه دولت مستعفی در استان مجمع‌الجزایر سقطری در جنوب یمن افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، شبه‌نظامیان وابسته به امارات در خیابان‌های سقطری مستقر شده‌اند با تحصن، خواستار استعفای «رمزی محروس» استاندار شده‌اند.

العربی الجدید در ادامه گزارش داد، همچین گروه‌های مسلح نیروهای موسوم به «الحزام الامنی» در این استان مستقر شده‌اند ، نیروهایی که دولت مستعفی و مقامات محلی آنها را نیروهای غیرمشروع می‌دانند.

توافق ریاض میان دولت مستعفی و نیروهای وابسته به امارات موافقان و مخالفانی دارد، عده‌ای آن را یک دستاورد برای دولت مستعفی می‌دانند و عده‌ای دیگری نظری مخالف آن را دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها