بیانیه مهم مرجعیت دینی عراق درباره اوضاع کنونی عراق

بیانیه مهم مرجعیت دینی عراق درباره اوضاع کنونی عراق
جمعه 10 آبان 1398 - 13:37

مرجعیت دینی عراق با صدور بیانیه ای تأکید کردند که هر گونه حمله به تظاهرات مسالمت آمیز و اعمال خشونت را محکوم کرده و خواستار محاکمه عوامل حوادث جاری شدند.

العالم - عراق

سید احمد صافی، نماینده مرجعیت در کربلا در خطبه نماز جمعه امروز این شهر متن بیانیه مراجع را به این ترتیب خواند: "با ادامه اعتراضات اصلاح‌طلبانه مردمی در بغداد و چند استان دیگر، در هفته ای که گذشت شاهد برخوردها و درگیری های دردناک و اسفباری بین معترضان عزیز و نیروهای امنیتی بودیم. در این اعتراضات خون های بی گناه بسیاری ریخته شد و تعداد زیادی از دو طرف مجروح شدند. همزمان بسیاری از اموال عمومی و خصوصی دستخوش آتش سوزی و غارت شدند."

وی افزود: "باید جلوی این خونریزی را بگیریم. نباید اجازه دهیم کشور به پرتگاه جنگ داخلی و هرج و مرج و ویرانی برسد. اگر همه با هم صادقانه برای حل بحران جاری تلاش کنیم به نتیجه می رسیم".

الصافی در ادامه گفت: "مرجعیت دینی بار دیگر بر مواضع همیشگی خود تأکید کرده و حمله به معترضان را به هر شکل و بهانه ای که باشد محکوم می کند. اعمال خشونت به هر شکلی که باشد محکوم است و عاملان آن باید محاکمه شوند. مراجع همچنین تأکید می کنند که نباید نیروهای نظامی و امنیتی کشور را رو در روی مردم معترض قرار داد تا مبادا کشور به سمت خشونت هر چه بیشتر کشیده شود."

وی تأکید کرد:" مرجعیت از ابتدای تغییر رژیم سابق، همواره بر ضرورت احترام به خواست ملت عراق در تعیین نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق برگزاری همه پرسی قانون اساسی و انتخابات پارلمانی تأکید کرده است و امروز هم تأکید می کند که اصلاحات با اینکه – همان طور که بارها درباره آن صحبت شده است- یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما همین ضرورت اجتناب ناپذیر به خواست و انتخاب ملت عراق از هر قشر و طایفه ای بستگی دارد و هیچ کس یا گروه یا مجموعه ای حق ندارد به تبعیت از دستورات و عوامل خارجی و منطقه ای مانع تحقق خواست مردم شود.

در پایان این بیانیه آمده است: "ما از همه طرف ها می خواهیم که به فکر الان و آینده عراق باشند و تحت تأثیر احساسات زودگذر یا منافع شخصی قرار نگیرند و در تصمیم گیری های صحیح خود، خیر و منافع و شکوفایی کشور را در اولویت قرار دهند و خداوند همه را به راه راست هدایت کند."

پربیننده ترین خبرها