بازتاب راهپیمایی ۱۳ آبان در رسانه‌های جهان

بازتاب راهپیمایی ۱۳ آبان در رسانه‌های جهان
سه شنبه 14 آبان 1398 - 07:28

رسانه‌های مختلف دنیا روز دوشنبه در گزارشی از برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان، تشبیه آمریکا به «عقرب» توسط فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دادند.

العالم - ایران / سیاسی

«یورو نیوز» در گزارشی نوشت که شرکت کنندگان در راهپیمایی پلاکاردهای مرگ بر آمریکا و کارتن‌هایی به شکل هیکل ترامپ را حمل کردند و برخی از شرکت‌کنندگان نیز پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

این رسانه افزود که «عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش در سخنانی در مقر پیشین سفارت آمریکا دعوای ایران با آمریکا را بر سر استقلال ایران، زیر بار زورگویی نرفتن و همچنین بخاطر باورها و دین دانست.

یورونیوز همچنین اضافه کرد که آمریکایی‌ها دشمنی با ایران را همچون عقرب زهرآلودی که طبیعتش نیش زدن است ادامه می‌دهند و این عقرب تا زیر پا له نشود دست از آزار و اذیت بر نمی‌دارد.

یورو نیوز در این گزارش با انتشار کلیپ کوتاهی به آتش کشیدن پرچم آمریکا توسط شرکت کنندگان را نشان داد و همچنین پلاکاردهای حاوی پیام «آمریکا رو به افول است» را به تصویر کشید.

گزارش «صدای آمریکا» نیز حاکی است شرکت کنندگان در راهپیمایی شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را سر می‌دادند و صدا و سیمای ایران تصاویر این راهپیمایی در شهرهای مختلف ایران را پخش می‌کرد.

«رویترز» هم به نقل از موسوی فرمانده کل ارتش گزارش داد که آمریکا به عقربی می‌ماند که درصدد صدمه زدن به ایران است.
این رسانه همچنین گزارش داد که در این راهپیمایی در سراسر ایران، پرچم‌های رژیم صهیونیستی، ایالات متحده و همچنین آدمک دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به آتش کشیده شد.

«سی بی اس نیوز» به نقل از فرمانده کل ارتش نوشت که امروز نهال انقلاب به درخت تنومند و پرثمری تبدیل شده که سایه آن کل خاورمیانه را در برگرفته است.

این رسانه نیز مرگ بر آمریکا را از شعارهای مردمی مراسم ۱۳ آبان عنوان کرد و از پخش این راهپیمایی در شهرهای مختلف از تلویزیون ایران گزارش داد.

«راشا تودی» نیز ضمن اشاره به شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" در مراسم ۱۳ آبان گزارش داد که در این راه‌پیمایی پرچم آمریکا آتش زده شد و پلاکاردهایی در جهت تمسخر ترامپ در دستان شرکت کنندگان بود.

گزارش راشا تودی حاکی است که مقام‌های ایرانی در روزهای آماده سازی برای این مراسم از دیوارنگاره ضدآمریکایی در سفارت سابق آمریکا که هنوز از آن به عنوان «لانه جاسوسی» یاد می‌شود رونمایی کردند.

این رسانه همچون سایر رسانه‌های غربی تشبیه آمریکا به «عقرب» از قول فرمانده کل ارتش را مورد توجه قرار داد و به نقل از وی افزود که «دوران تحمیل فشار با هزینه صفر تمام شده است».

«الجزیره» نیز در گزارشی از قول فرمانده کل ارتش اختلاف ایران با آمریکا را بر سر استقلال ایران یاد کرد و همچون دیگر رسانه‌ها از تشبیه آمریکا به عقرب سخن گفت.

دیوارنگاره سفارت پیشین آمریکا توجه این رسانه را نیز به خود جلب کرده بود به طوری که یکی از عکس‌های گزارش خود را به این موضوع اختصاص داده بود.

الجزیره همچنین در عکس دیگری، شعارهای مردمی علیه آمریکا و آدمک ترامپ را در دستان شرکت کنندگان در راهپیمایی به تصویر کشید.

در طرح‌های جدید دیوار نگاره‌ها در دیوارهای سفارت پیشین آمریکا سه موضوع « افول آمریکا و غرب»، «جنایات آمریکا در جهان» و «جنایت آمریکا در ایران» مورد توجه قرار گرفته است.

مراسم گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان روز دوشنبه به صورت باشکوه با حضور اقشار مختلف مردمی در سراسر ایران برگزار شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها