رئیس نهاد قانون‌گذار انگلیس در اوج بحران برگزیت تغییر کرد

رئیس نهاد قانون‌گذار انگلیس در اوج بحران برگزیت تغییر کرد
سه شنبه 14 آبان 1398 - 09:08

 نمایندگان مجلس عوام دوشنبه شب در حساس‌ترین برهه تاریخ سیاسی انگلیس، رئیس جدید نهاد قانون‌گذار را انتخاب کردند.

العالم - اروپا

در رای گیری دوشنبه شب، هفت نفر برای تصدی کرسی ریاست مجلس عوام نام نویسی کردند که از میان آنها «لیندزی هویل» با کسب ۳۲۵ رای به ریاست نهاد قانون گذار انگلیس انتخاب شد. او از سال ۱۹۹۷ میلادی نماینده منطقه «چورلی» و از ۱۰ سال پیش معاون جان برکو رئیس سابق مجلس عوام بوده است.

برکو از سال ۲۰۰۹ میلادی ریاست مجلس عوام را عهده دار بود و قصد داشت تابستان امسال از مقام خود کناره گیری کند. اما پس از تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برنامه خود را به ۹ آبان موکول کرد.

او از جمله شخصیت های سیاسی انگلیس بود که با دعوت «ترزا می» نخست وزیر سابق از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سخنرانی او در پارلمان بشدت مخالفت کرد. او گفته بود: من تمایلی ندارم تا از دونالد ترامپ برای سخنرانی در مجلس دعوت کنم. ما به روابط مان با آمریکا احترام می گداریم و دعوت از رئیس جمهوری آمریکا خارج از اختیارات رئیس مجلس است. اما من قویا احساس می کنم که برای ما در مجلس مخالفت با نژاد پرستی، تبعیض نژاد و حمایت از برابری فراتر از قانون و دستگاه قضایی است.

این مساله سبب شد تا شماری از نمایندگان خواستار برکناری وی از سمتش شوند اما این طرح به سرانجام نرسید.

براساس رویه پذیرفته شده، سخنگوی مجلس عوام نقش ریاست این نهاد را ایفا می‌کند. او پس از انتخاب به سمت سخنگویی، باید گرایش‌های سیاسی خود را کنار گذاشته و جانب بی‌طرفی را رعایت کند.

اداره جدول زمان‌بندی برنامه‌های مجلس و نوبت دهی به اظهارنظر نمایندگان بخشی از وظایف اصلی سخنگوی مجلس عوام بشمار می رود. در این رابطه، برکو به جانب‌داری از حامیان ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و مخالفت با برنامه‌های دولت متهم است. او دو هفته پیش با طرح دولت برای رای گیری درباره توافق برگزیت مخالفت کرد تا بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نتواند برگزیت بدون‌توافق را اجرا کند.

هویل در حالی ریاست مجلس عوام را برعهده گرفته که انگلیس از یک سو با انتخابات سراسری ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) و از سوی دیگر با بحران خروج از اتحادیه اروپا روبروست.

اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به انگلیس مهلت داده تا درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا توافق کرده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. جانسون با برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام و تغییر آرایش پارلمان امیدوار است با کسب اکثریت قاطع کرسی‌ها، توافق برگزیت را به تائید نمایندگان برساند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها