تحلیل روز/

تحرکات جدید آمریکا برای تاراج نفت سوریه

تحرکات جدید آمریکا برای تاراج نفت سوریه
چهارشنبه 15 آبان 1398 - 16:08

ارتش سوریه با استقرار ادوات سنگین نظامی در حال تثبیت جایگاه خود در خط مرزی میان سوریه و ترکیه است، این در حالی است که گشت های آمریکایی نیز در این منطقه حضور دارند و واشنگتن در تلاش است تا پایگاه های جدیدی را در این منطقه ایجاد و نظامیان آمریکایی را در کنار لوله ها و چاه های نفت و گاز سوریه مستقر کند.

العالم-تحلیل روز

ارتش سوریه به منظور جلوگیری از تهدیدات ترکیه و هرخطری که حاکمیت ارضی سوریه را تهدید می کند، همچنین جهت حفظ امنیت در منطقه شرقی شهر القامشلی صدها نظامی و شماری ادوات سنگین نظامی مستقر کرده و در حال ایجاد پایگاه های متعدد مرزی است.

تثبیت استقرار ارتش سوریه در نوار مرزی این کشور با ترکیه در حالی صورت می گیرد که نظامیان آمریکایی همچنان در مناطق مرزی بویژه در شمال شرق سوریه و در استان الحسکه و بویژه در منطقه ممتد میان دیر عصن و گذرگاه آبی سمیالکا اقدام به گشت زنی می کنند، همچنین گزارشاتی نیز از گشت زنی نظامیان آمریکایی در اطراف چاه های نفت و گاز در این منطقه گزارش شده است، در این خصوص منابع خاصی به شبکه العالم گزارش داده اند که این مناطق نفتی و گازی در سوریه از گزینه های مطرح آمریکا برای استقرار و ایجاد پایگاه جدید است.

این منابع همچنین تاکید دارند که تحرکات این چنینی نظامیان آمریکایی در راستای از سرگیری استقرار نظامیان آمریکایی در منطقه و بویژه در مناطق نفتی و گازی در سوریه است و این گشت زنی ها حاکی از آن است که آمریکا سعی در بازگرداندن نظامیان این کشور به پایگاه های پیشین و حتی ایجاد پایگاه های جدید در این مناطق از سوریه دارد درحالی که نظامیان آمریکایی از حومه شمالی حلب و حومه الرقه به شکل کامل خارج شده اند تا تمام توجه آمریکا در سوریه بر این مناطق نفتی و گازی متمرکز شود.

همزمان با این تحرکات میدانی، آمریکا در تلاش است تا در استقرار ارتش سوریه در مناطق شمالی و شرقی وقفه ایجاد کند و مانع از اجرایی شدن توافق سوچی میان روسیه و ترکیه شود.

منابع تاکید دارند که اولین پایگاهی که آمریکا سعی در تمرکز بر آن دارد روستای الباغوز در شرق سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق است، منطقه الشهابات، و روستای الصور واقع در حومه دیرالزور نیز از مقاصد بعدی آمریکا برای تمرکز و ایجاد پایگاه است، همچنین قرار است یک پایگاه بزرگ آمریکایی در نزدیکی چاه های نفت التنک، العمر و کونیکو در حومه دیرالزور که از بزرگترین چاه های نفت سوریه مسحوب می شود، ایجاد شود.

تحرکات آمریکا در این مساحت جغرافیایی گسترده در سوریه و بویژه در استان دیرالزور جزئی از رقابت بین المللی بر این منطقه محسوب می شود از این رو که استان دیرالزور محور مهمی در جغرافیای سیاسی و نظامی در سطح تمام سوریه محسوب می شود، نزدیکی به مرزهای عراق و گذرگاه البوکمال و استان الانبار در عراق و بهره مندی از منابع طبیعی از جمله دلایلی است که بر اهمیت استان دیرالزور در سوریه می افزاید.

از همین منظر می توان تصمیم دونالد ترامپ را مبنی بر ابقای نظامیان آمریکایی در استان دیرالزور و پایگاه التنف تفسیر کرد، این اقدام در راستای تداوم تلاش آمریکا برای بهره برداری از معادله جنگ در سوریه صورت گرفت که دربردارنده منافع اقتصادی برای آمریکاست.

استان دیرالزور با دارا بودن منابع سرشار طبیعی نقش مهمی در تعیین آینده روابط بین المللی به ویژه میان قطب های سیاسی جهان ایفا می کند، تضاد منافع و اهداف بازیگران در این منطقه از اهمیت جایگاه محوری این استان نمی کاهد و بر اساس مطالعه سوابق حضور آمریکا در منطقه باید تاکید داشت، به تاراج بردن نفت سوریه توسط آمریکا زمان زیادی ادامه نخواهد داشت و ایجاد پایگاه های جدید در این منطقه نیز کمکی به آمریکا نخواهد کرد.

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها