مخالفت ضمنی آمریکا با باز شدن مسیرهایی که معترضان لبنانی مسدود کردند

مخالفت ضمنی آمریکا با باز شدن مسیرهایی که معترضان لبنانی مسدود کردند
چهارشنبه 15 آبان 1398 - 14:34

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به طور ضمنی از بازشدن مسیرهای ارتباطی شهرهای لبنان که به دلیل تحصن معترضان بسته شده، ابراز نارضایتی کرد.

العالم- آمریکا

یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا از ارتش لبنان خواست به حمایت خود از معترضان در این کشور ادامه بدهد.

وبسایت شبکه آمریکایی «الحره» (عراق) نوشت: یک مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا گفت، «ما مشاهده کردیم که نیروهای مسلح لبنان از تظاهرات‌کنندگان در مقابل خشونت حمایت کردند و انتظار داریم ارتش لبنان به دفاع از آنان ادامه بدهد».

این موضع مسئول وزارت خارجه آمریکا که نامش ذکر نشده پس از آن مطرح شد که ارتش لبنان روز گذشته پس از مماشات با معترضانی که مسیرهای ارتباطی اصلی بیروت و شهرهای لبنانی را بسته بودند، باز کرد تا زندگی طبیعی مردم که طی روزهای تظاهرات مختل شده بود، به حال عادی بازگردد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز به این موضع مسئول آمریکایی واکنش نشان داد و نوشت: سعد الحریری در گفت‌وگو با حزب‌الله، بعد از آنکه یقین حاصل کرد که کسانی که مسیرهای ارتباطی شهرهای لبنان را مسدود کرده‌اند، از هواداران سیاسی او هستند، تصمیم گرفت که دستور دهد ارتش مسیرهای ارتباطی را باز کند. هم‌زمان با باز شدن مسیر جنوب [لبنان] به شمال، موضع وزارت خارجه آمریکا خیلی جالب توجه است.

الاخبار افزود: وزارت خارجه آمریکا گفته ما از ارتش لبنان انتظار داریم همچنان به حمایتش از تظاهرات‌کنندگان ادامه دهد و از دولت هم خواسته که به حقوق و امنیت تظاهرات‌کنندگان احترام بگذارد. این موضع آمریکا را اعتراض به تصمیم [دولت و ارتش] برای باز کردن مسیرها تفسیر کرده‌اند.

به گزارش این روزنامه لبنانی، سه‌شنبه شب خیلی از مسیرهای ارتباطی قطع بود بخصوص در شمال [لبنان] اما ارتش تلاش کرد که آنان را باز کند و اکنون همه مسیرهای ارتباطی باز شده است.

همچنین وبگاه خبری تحلیلی «النشره» لبنان نیز در گزارشی با اشاره به باز شدن همه مسیرهای ارتباطی به دست ارتش نوشت، تا پیش از این هیچ کس جرأت درخواست برای باز شدن مسیرها را نداشت؛ بخصوص برخی احزاب که مشغول موج‌سواری با اعتراضات بودند.

النشره نوشت: از یک هفته پیش روشن شده بود که تاکتیک مسدود کردن مسیرهای ارتباطی بخصوص پس از استعفای سوم سعد الحریری دیگر برای تحرکات مردمی سودی ندارد. کسی از احزاب سیاسی جرأت اعلام این موضوع را نداشت بخصوص که همه می‌دانستند که برخی احزاب در حال موج‌سواری با اعتراضات هستند و خودشان پشت این موضوع قرار دارند.

النشره در ادامه تحلیل، باز شدن مسیرها را «حقیقتا به سود مردم و حرکت اعتراضی آنان» توصیف کرد، حال آنکه طبق گزارش الاخبار، واکنش دیروز مسئول وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به اقدام ارتش در باز کردن مسیرها در مقابل این دیدگاه قرار دارد.

اعتراضات در لبنان در بیست و پنجم مهرماه و پس از آن آغاز شد که دولت برای افزایش درآمد خود بر تماس‌های صوتی «واتس اپ» مالیات وضع کرد. اعتراضات خیابانی از آن روز تا کنون ادامه یافته و مسدود کردن راه‌های شریانی پایتخت و ارتباط آن با شهرهای دیگر یکی از تاکتیک‌های معترضان بود.

با ادامه تظاهرات‌ها سعد الحریری در هفتم آبان ماه استعفا کرد اما برخی طرف‌های سیاسی بر ضرورت حل بحران از طریق تغییر ترکیب کابینه و تشکیل دولت جدید اصرار دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها