ایران با تقدیم بیش از 17000 شهید بزرگترین قربانی تروریسم در جهان است

ایران با تقدیم بیش از 17000 شهید بزرگترین قربانی تروریسم در جهان است
پنج‌شنبه 16 آبان 1398 - 13:01

رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی وزارت امور خارجه گفت: ایران با تقدیم بیش از 17000 شهید شامل مردم عادی، دانشمندان هسته‌ای، مقامات دولتی و نمایندگان مجلس، ایران بزرگترین قربانی تروریسم است.

العالم - ایران / سیاسی

«حسین ملکی» رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی وزارت امور خارجه ایران در هفتمین کنفرانس ضد تروریسم سازمان شانگهای در «تاشکند» با قلمداد کردن این کشور به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم در جهان بر عزم راسخ ملت و دولت جمهوری اسلامی بر ریشه‌کنی کامل تروریسم در منطقه و جهان تاکید کرد.

وی افزود: از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی، ایران با معضل افراط‌گرایی و تروریسم مواجه بوده که بر اثر آن متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده است.

ملکی اظهار داشت: با تقدیم بیش از 17000 شهید بر اثر تروریسم، شامل مردم عادی، دانشمندان هسته‌ای، مقامات دولتی و نمایندگان مجلس، ایران بزرگترین قربانی تروریسم است و این دلیلی است بر توضیح اینکه چرا ظرف 40 سال گذشته این کشور هرگز در جنگ با افراط‌گرایی و تروریسم در خانه از یک طرف و ارائه ابتکارات در سطح بین‌المللی از طرف دیگر دچار تردید و سستی نشده است.

وی در این رابطه به برخی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی از جمله طرح «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» در سال 2013 میلادی با هدف بسیج جامعه جهانی علیه تروریسم و همچنین طرح اخیر رئیس جمهور ایران تحت عنوان «ابتکار صلح هرمز» با هدف ایجاد اعتماد میان کشورهای منطقه که نتیجه آن صلح و ثبات خواهد بود، اشاره کرد.

رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی در بخش دیگری در رابطه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران به عنوان نمونه بارز تروریسم اقتصادی اظهار کرد: اقدامات تروریستی شنیع علیه ایران شامل اقدامات قهری یک‌جانبه نظیر تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده توسط آمریکا هرگز خللی در عزم و اراده مردم و دولت ایران در جنگ با تروریسم وارد نساخته است.

ملکی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا علیه ملت ایران ظرف 40 سال گذشته نمونه بارز تروریسم اقتصادی است که با خروج غیرقانونی یک طرفه آمریکا از برجام در سال 2018 تشدید شده است.

وی افزود: خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل مجدد و تشدید تحریم‌های اقتصادی آن کشور علیه مردم ایران و حرکت تهدید آمیز آن کشور علیه دیگر کشورها مبنی بر منع تجارت با ایرانی‌ها مساوی با تروریسم اقتصادی است.

ملکی ادامه داد: از اینکه با همسایگان خود و دولت‌های منطقه‌ در شکست خطرناک‌ترین گروه تروریستی «داعش» و وابستگان آن همکاری داشتیم خوشحال هستیم لیکن علیرغم کشته شدن ادعائی رهبر داعش لازم است به عمر داعش خاتمه داده شود چرا که داعش هنوز زنده است و ما معتقدیم که گروه‌های تروریستی وابسته به آن هنوز فعال بوده و برای تجدید حیات خود تلاش می‌کنند.

نماینده ایران تاکید کرد: علل ریشه‌ای آن، به ویژه ایدئولوژی تکفیری تنفرآفرین هنوز موجود است لذا به منظور شکست کامل داعش لازم است جامعه بین‌الملل بطور جدی به علل ریشه‌ای- یعنی ایدئولوژی- آن به عنوان یکی از منابع اصلی تغذیه تروریسم و افراط‌گرایی توجه کند.

وی افزود: ایدئولوژی افراط‌گرا هنوز مقاوم است و به آسانی ناپدید نمی‌شود مگر اینکه جامعه بین‌الملل به روشی مناسب با آن برخورد کند.

رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی گفت: مع‌الوصف این عقیده تنفرآفرین هنوز توسط برخی کشورها در راستای منافع سیاسی آنان تغذیه شده و توسط جنگجویان خارجی تروریست در حال اشاعه است ما در صورتی می‌توانیم تروریست‌ها را شکست دهیم که جامعه جهانی با مشارکت همه کشورها عزمی قاطع برای ریشه‌کنی ایدئولوژی آن با روشی جامع و پایدار داشته باشد.

ملکی در پایان به نکاتی چند در رابطه با جنگ علیه تروریسم اشاره کرد و گفت: لازم است به بررسی شرایطی که می‌تواند به گسترش تروریسم و افراط‌گرایی منجر شود نظیر توجه به اشغال خارجی، تهدید به استفاده از زور تحت عنوان جنگ با تروریسم، دخالت خارجی در امور داخلی دیگر کشورها و ماجراجوئی و دخالت نظامی پرداخته و از تقسیم تروریسم به خوب و بد اجتناب شود.

وی افزود: به منظور پرهیز از ایدئولوژی‌های تنفرآفرین و کمک به جوانان در امتناع از پیوستن به گروه‌های افراط‌گرا و تروریست باید به آموزش اولویت داده شده و در این رابطه از نفوذ رهبران مذهبی میان جامعه برای کمک به اجرای طرح‌های مرتبط با مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی استفاده شود و به مردم، خصوصا جوانان، تفهیم شود که پیام واقعی مذاهب صلح و آرامش است.

رئیس هیات ایرانی در پایان تاکید کرد: حمله به افغانستان و عراق به بهانه مقابله با تروریسم، ایجاد بحران در سوریه و لیبی اشتباهات وحشتناکی بوده علاوه بر این، اشغال فلسطین توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی علت اصلی تمامی مشکلات شامل گسترش تروریسم در منطقه است و لذا این موضوع باید در دستورکار سازمان ملل باقی بماند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها