تجهیزات حفاری شرکت توتال به بیروت رسید

تجهیزات حفاری شرکت توتال به بیروت رسید
يکشنبه 19 آبان 1398 - 13:05

شرکت "توتال" فرانسه به منظور عملیات حفاری نفت و گاز و استخراج آن در آب های منطقه ای لبنان، تجهیزات خود را وارد بندر بیروت کرد.

العالم - لبنان

به گزارش پایگاه خبری "المیادین" ، "ندی بستانی" وزیر انرژی دولت پیشبرد امور لبنان دیروز (شنبه) از تجهیزات حفاری شرکت توتال در بندر بیروت دیدار و اعلام کرد که بخش دیگری از این تجهیزات امروز وارد این بندر خواهد شد.

در همین ارتباط نماینده شرکت توتال فرانسه اعلام کرد که فعالیت این شرکت برای حفاری و استخراج نفت و گاز در آبهای لبنان در مدیترانه پس از پایان کار آن در مصر آغاز خواهد شد و دولت لبنان در این خصوص کاملا تعامل شفافی داشته و انتظار می رود اکتشاف منابع نفت در سواحل لبنان موجب رضایت و خرسندی آن شود.

بستانی نیز پس از بازدید از بندر بیروت در صفحه توئیتر خود نوشت: هزینه سرمایه گذاری در بخش نفت لبنان بر عهده شرکت توتال است که این بزرگترین دلیل بر اعتماد به کشور ما و بخش نفتی آن است. به همه لبنانی ها اطمینان می دهم که کشور به زودی وارد نقشه نفتی خواهد شد.
دولت لبنان سال گذشته برای نخستین بار و به منظور اکشتاف و حفاری نفت و گاز سه قرارداد با شرکت های توتال فرانسه، "اینی" ایتالیا و "نواک" روسیه امضا کرد.
ذخایر گازی میدان‌ها نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال ۲۰۰۹ کشف شد و گفته می شود ذخایر گازی آن بالغ بر ۲۵ تریلیون فوت مکعب است؛ منابعی که برای لبنان به عنوان کشوری که فاقد درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز است، می‌تواند نوید بخش درآمدهای سرشار باشد.

اما نزدیکی این میدان‌ها به مرز مشترک لبنان با فلسطین اشغالی به اضافه نیاز صهیونیستها به منابع انرژی، اختلافاتی را بین دو طرف به دنبال داشته است، به این ترتیب که لبنان این میدان‌های نفتی و گازی را به ده بلوک تقسیم کرده که رژیم صهیونیستی نیز مدعی مالکیت بر بخش‌هایی از آن از جمله بلوک ۹ بوده و اعلام کرد که لبنان حق بهره برداری از آن را ندارد، موضوعی که موجب تنش بین دو طرف شده است.

اکتشاف ذخایر بزرگ گاز در شرق مدیترانه و در حوزه های لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی، ترکیه و قبرس می‌تواند آنان را از وارد کننده انرژی به صادر کننده آن تبدیل کند، اما در عین حال تداخل میدان‌های گازی در عمق آب‌های منطقه و نیز اختلافات سیاسی و مسائل حل نشده بین لبنان و رژیم صهیونیستی از جمله عدم ترسیم مرزهای آبی و نامشروع بودن این رژیم چه بسا کشمکش بین آنان بر سر ثرو ت های گازی نهفته در عمق آب‌های مدیترانه را افزایش دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها