انتقاد آرژانتین از مداخله نظامی آمریکا علیه دولت های منتخب آمریکای لاتین

انتقاد آرژانتین از مداخله نظامی آمریکا علیه دولت های منتخب آمریکای لاتین
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 10:13

رئیس‌ جمهوری جدید آرژانتین از موضع‌ مداخله جویانه آمریکا در کشورهای آمریکا لاتین و به ویژه تحولات اخیر بولیوی انتقاد کرد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش تارنمای شبکه تله سور، «آلبرتو فرناندز» روز گذشته (سه شنبه) ضمن اشاره به حمایت کاخ سفید از مداخله‌های نظامی علیه دولتهای منتخب و برگزیده آمریکای لاتین همچنان پس از چند دهه، خاطر نشان کرد: معتقدم واشنگتن به دوران بد دهه ۷۰ میلادی در آمریکای لاتین بازگشته است.

این انتقاد فرناندز در حالی مطرح شده که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا کناره گیری «اوو مورالس» از قدرت را اقدام خوبی برای دموکراسی بولیوی توصیف کرد.

رئیس جمهوری منتخب آرژانتین همچنین از اقدامات سازمان کشورهای قاره آمریکا در بررسی نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری بولیوی انتقاد کرد و گفت که این سازمان اقدامات مناسب برای روشن تر شدن نتایج انجام نداده است.

از سوی دیگر رسانه های غربی گزارش دادند، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن خروج مورالس از بولیوی را گامی مثبت می داند.

این مقام آمریکایی افزود: مکزیک آمریکا را در جریان اعطای پناهندگی به مورالس قرار داد.

مورالس پس از استعفا از مقام ریاست جمهوری، از مکزیک درخواست پناهندگی کرده و به این کشور رفت.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای قاره آمریکا از دولت لاپاز خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات دوباره تن دهد.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، اوو مورالس رئیس جمهوری پیشین این کشور مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی اظهار داشت: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

قانونگذاران بولیویایی پیشتر اعلام کرده بودند که با توجه به عدم حضور نمایندگان حزب حرکت برای سوسیالیسم، سنای این کشور حدنصاب لازم برای بررسی استعفای مورالس را ندارد.

اما در جلسه روز سه‌شنبه سنای بولیوی، به رغم اینکه نمایندگان حزب مورالس همچنان غایب بودند، «جنین آنیس» که دومین نائب‌رئیس این مجلس بود، ریاست جلسه را به عهده گرفته و اعلام ریاست جمهوری کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها