عواقب سیاسی ماجراجویی نتانیاهو در نوار غزه

عواقب سیاسی ماجراجویی نتانیاهو در نوار غزه
پنج‌شنبه 23 آبان 1398 - 18:05

پس از درگیری اخیر رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه، معادلات قدیمی در عرصه نظامی تغییر کرده و جای خود را به معادلات جدید دادند، در کنار این معادلات میدانی، معادلات سیاسی نیز تغییر کردند به ویژه در داخل رژیم صهیونیستی و به زودی آشکار خواهند شد.

العالم-تحلیل روز

بنیامین نتانیاهو نسخت وزیر رژیم صهیونیستی در ابتدا تصور می کرد که در صورت اجرایی شدن عملیات ترور ابوالعطا از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی، واکنش جهاد بسیار محدود خواهد بود و تنها به پرتاب چند فروند موشک و یا خمپاره به مناطق خالی از سکنه ختم می شود؛ اما از اولین لحظات پس از ترور واکنش مقاومت فلسطین در غزه برای رژیم صهیونیستی بسیار غافلگیر کننده بود.

حتی قبل از تشیع پیکر شهید ابوالعطا باران بی امان موشک های مقاومت بر سر صهیونیست ها در اراضی اشغالی و شهرک های صهیونیست نشین نازل شد و تاثیرگذاری این موشک باران در اراضی اشغالی از همان آغاز به وضوح قابل لمس بود، زندگی در مناطق صهیونیست نشین فلج شد و در مرزها آماده باش اعلام شد و نظامیان بیشتری از سوی رژیم صهیونیستی به مرزها اعزام شدند.

در واقع این موشک ها بر خلاف انتظار نتانیاهو بر مناطق خالی از سکنه اصابت نکردند بلکه اهداف مشخص طبق برنامه ریزی های دقیقی مورد هدف موشک های مقاومت قرار گرفت و نتانیاهو را با چالش بزرگی درخصوص فاش کردن مناطقی که توسط موشک های مقاومت هدف قرار گرفت روبرو ساخت، چرا که فاش کردن این اهداف بیش از پیش پرده از شکست های فضاحت بار وی در مقابل مقاومت بر می دارد، شکستی که نتانیاهو همچنان تلاش دارد تا آن را پیروزی جلوه دهد.

در عرصه سیاسی نیز حملات موشکی مقاومت به اسرائیل نتانیاهون را با چالشی جدید و جدی مواجه کرد، اظهارات "آویگدور لیبرمن" رئیس حزب "خانه ما اسرائیل" منعکس کننده شکست نتانیاهو از تحولات اخیر است وی تصریح کرد: "درحالی سازمانی مثل جهاد اسلامی آمد و شد را در اسرائیل منع کرد نتانیاهو می آید و به ما می گوید که پیروز شده ایم!.... در این جنگ تنها طرف برنده ایران بود و تنها طرف بازنده اسرائیل".

در واقع بسیاری از رسانه های اسرائیلی نیز منعکس کننده این دیدگاه لیبرمن بودند و تاکید دارند که آنچه اخیرا اتفاق افتاد بر خلاف آنچه که نتانیاهو و اطرافیانش سعی در القای آن دارند یک شکست برای اسرائیل محسوب می شود نه یک پیروزی!

بر اساس آنچه که اتفاق افتاد می توان تاکید داشت که درگیری میان مقاومت در غزه و رژیم صهیونیستی دارای ابعاد جدیدی شده است، و همانطور که اسرائیل بدان اذعان دارد مقاومت و همه زیرشاخه های آن می توانند ساکنان شهرک های صهیونیست نشین همچون عسقلان و شهرک های نزدیک به تل آوو، را برای چندین روز متوالی در پناهگاه‌ها محبوس کنند، اما بعد جدیدی که جنگ اخیر در غزه نشان داداین است که در نوار غزه تنها حماس محل نگرانی رژیم صهیونیستی نیست بلکه جهاد اسلامی نیز به طور جدی رژیم صهیونیستی را به چالش کشانده است و این رژیم باید در صورت هرجنگ احتمالی آتی معادلات جدیدی را ایجاد کند، معادلاتی که نشأت گرفته از قدرت فزاینده مقاومت است، حتی بیش از آنچه که در سه روز اخیر شاهد آن بودند.

با توجه به سطوری که از نظر گذشت می توان تاکید داشت که ماجراجویی اخیر نتانیاهو در نوار غزه وی را بیش از پیش در بحران سیاسی فرو خواهد برد و روز به روز از نفوذ و قدرت سیاسی اش به طور رسمی کاسته می شود و این ماجراجویی وی لیبرمن را بر آن داشته که به سمت بنی گانتس رئیس حزب آبی- سفید و رقیب نتانیاهو تمایل پیدا کند، گزارش ها حاکی از آن است که این دو در حال حل اختلافات موجود درخصوص تشکیل دولت ائتلافی هستند.

حسين موسوي

پربیننده ترین خبرها