مناظره تلویزیونی روسای احزاب سیاسی انگلیس و وعده‌های انتخاباتی آنها

مناظره تلویزیونی روسای احزاب سیاسی انگلیس و وعده‌های انتخاباتی آنها
شنبه 2 آذر 1398 - 05:46

رهبران احزاب سیاسی انگلیس با توجه به آغاز شمارش معکوس برای انتخابات عمومی و سرنوشت‌ساز این کشور که در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار می شود، با شرکت در برنامه پرسش و پاسخ ، تلاش کردند تا با دادن وعده های انتخاباتی جذاب‌تر و بیشتر، آرای زیادتری بویژه آرای خاکستری را به جلب کنند.

العالم-اروپا

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در این برنامه که بصورت زنده از شبکه بی بی سی پخش شد ، به پرسش‌هایی درباره وعده‌های انتخاباتی حزب خود پاسخ داد. وی از بازگرداندن شرکت‌های خصوصی شده به مالکیت ملی خبر داد، از جمله بازگرداندن سازمان آب، راه آهن و پست.

رهبر حزب کارگر همچنین وعده داد که به همه شهروندان انگلیس به طور رایگان اینترنت پرسرعت فیبر نوری خواهد داد و گفت که اکنون فقط ۱۰ درصد جمعیت به این نوع از اینترنت دسترسی دارند در حالی‌که درکره جنوبی این رقم ۹۵ درصد است.

وی گفته که دسترسی به اینترنت رایگان به توسعه مناطق محروم کمک کرده و در واقع نوعی سرمایه گذاری است و نه هزینه.

کوربین در پاسخ پرسش‌های حاضران در مورد چگونگی تامین بودجه برای این هزینه ها افزود که با مالیات ۵ درصد ثروتمند جامعه به اضافه مالیات تجاری هزینه ها تامین می شود.

رهبر حزب کارگر ادامه داد: مالیات تجاری بعد از این افزایش حتی از میزان سال ۲۰۱۰ نیز کمتر خواهد بود.

کوربین همچنین توضیح داد که با افزایش هزینه‌های عمومی و ملی کردن راه آهن و غیره، کشور از نظر هزینه های حمایتی هنوز عقب‌تر از تمام کشورهای اسکاندیناوی، آلمان و فرانسه و نزدیک به متوسط اروپا خواهد بود.

او همچنین برای اولین بار آشکار کرد که در صورت تشکیل دولت و برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت، بی طرف خواهد ماند.

کوربین گفت که در صورت تشکیل دولت در حدود دو سال اول از همه‌پرسی دوباره استقلال اسکاتلند حمایت نخواهد کرد.

گفتنی است که حزب ملی اسکاتلند (اس‌ان‌پی) که بیشترین رای در اسکاتلند را دارد در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ موفق به کسب اکثریت نشد. این حزب پس از به رای عمومی گذاشتن برگزیت به بهانه "تغییر شرایط"، خواهان همه‌پرسی دوباره شده است.

در عین حال از آنجایی که یکی از نتایج احتمالی انتخابات فعلی، ائتلاف بین حزب کارگر و اس‌ان‌پی می تواند باشد، این پرسش مطرح می شود که آیا حزب کارگر به شرط برگزاری یک همه‌پرسی دیگر برای استقلال اسکاتلند تن خواهد داد یا نه.

جرمی کوربین در این برنامه گفت که در اوایل دوره تصدی دولت به جای همه‌پرسی به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد پوندی در اسکاتلند دست خواهد زد. در ادامه وی هرگونه قرار قبلی برای ائتلاف با حزب ملی اسکاتلند را رد کرد.

«نیکولا استرجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند و سروزیر دولت محلی این منطقه در این برنامه احتمال ائتلاف با حزب کارگر را رد نکرد اما گفت که این ائتلاف در صورت تحقق، یک ائتلاف غیر رسمی خواهد بود.

از گفته های او می شد اینطور نتیجه گرفت که اگر ائتلاف با حزب کارگر بتواند منتهی به تشکیل دولت شود، اس‌ان‌پی ابایی از به تعویق انداختن یا معلق کردن همه‌پرسی استقلال نخواهد داشت.

نیکولا استرجن به صراحت گفت که وجدانش اجازه نخواهد داد که بگذارد بوریس جانسون بار دیگر وارد خانه شماره ۱۰ (دفتر نخست وزیری) شود.

وی ادامه داد: درپایان دادن به سیاست‌های ریاضت اقتصادی با حزب کارگر همصداست.

پربیننده ترین خبرها