نشست منامه و رقابت کشورهای غربی برای قلدری در منطقه

نشست منامه و رقابت کشورهای غربی برای قلدری در منطقه
يکشنبه 3 آذر 1398 - 22:49

نویسنده مشهور جهان عرب تأکید کرد که در نشست منامه فرماندهان نظامی و سیاسی اروپا و امریکا حضور پررنگی داشتند کشورهایی که به بهانه حمایت از دریانوردی و نفتکش ها به اتهام زنی به ایران پرداختند و برای تسلط بر منطقه خلیج فارس با یکدیگر رقابت کردند.

العالم - جهان اسلام

«عبدالباری عطوان» نویسنده مشهور جهان عرب در مقاله‌ای در روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به نشست منامه نوشت: در زمانهای بسیار دور، محور همه همایش ها و نشست های سیاسی و نظامی کشورهای عربی ، کیفیت مبارزه با تسلط غرب بر منطقه و مقابله با نفوذ اسرائیل و جلوگیری از نقض حریم منطقه بود، اما الان و علیرغم فراموشی این توافقات و همایش ها ؛ اهداف نه تنها تغییریافته بلکه برعکس نیز شده هدف از این همایش ها گشودن درها، سرزمین ها، پایگاه ها دریاها و خلیج های منطقه برای اوردن شمار بیشتری از نیروها و ناوگان ها و تجهیزات نظامی امرکیایی و اروپایی است.

در نشست سالانه همایش منامه که جمعه و شنبه برگزار شد، فرماندهان نظامی و سیاسی اروپا و امریکا حضور پررنگی داشتند کشورهایی که به بهانه حمایت از دریانوردی و نفتکش ها به اتهام زنی به ایران پرداختند و برای تسلط بر منطقه خلیج فارس با یکدیگر رقابت کردند. رقابت در جلسات این همایش که با حضورکمرنگ کشورهای عربی و اسلامی همراه بود میان دو قدرت اروپا و امریکا بسیار آشکار بود زیرا" فلورنس بارلی" وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده بود که هم اکنون زمان ایجاد بازدارنده جدید فرا رسیده و افزود: فرانسه فعالیتی را برای تشکیل قدرتی دریایی به رهبری اروپا و به دور از فشارهای امریکا علیه ایران مدیریت می کند که مقرش در ابوظبی یا در پایگاهی فرانسوی در آن است.

اما کنت مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در خلیج فارس و شرق و خاورمیانه تاکید کرد ایران مسئول حمله بقیق است وشاید حملات مشابهی انجام دهد و هم چنین از حضور 14 هزار سرباز در پایگاه نظامی امریکا در العیدید( قطر)، امیرسلطان (عربستان) و دوحه (کویت ) خبر داد که امکان دارد عامل بازدارنده ایران باشند.

اما خبرگزاری های بین المللی و خبرنگاران مطبوعات غربی نیز اعلام کردند هرگز به دلائل بحران روزافزون خلیج فارس و خاورمیانه که خروج آمریکا از توافق هسته ای است و تحمیل تحریم های وحشیانه بر تهران و تحریم 80 میلیون نفر و دستورات دونالد ترامپ برای پیوستن قدس و بلندی های جولان و قانونی کردن شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی اشاره ای نشده است.

نمی دانیم رژیم اشغالگر صهیونیستی مستقیم یا غیر مستقیم در همایش منامه شرکت کرد اما تاکید داریم پس از کنفرانس معامله قرن،پایتخت بحرین به زیارتگاه مقامات صهیونیستی تبدیل شده و عادی سازی روابط بارژیم صهیونیستی نیز تایید شده است و این بدان معنی نیست که نباید به کشورهای دیگری مانند قطر ، امارات و عمان که همان مسیر را طی می کنند اشاره نکرد.

این رقابت نظامی کشورهای غربی که با قدرت در حال بازگشت به منطقه خلیج فارس است ما را بیشتر به نظریه توطئه نزدیک می کند مبنی بر اینکه خروج امریکا از توافق هسته ای ایران ، برنامه ای با نظارت برای فعال کردن بحران کنونی و بازکردن آبها و اراضی خلیج فارس برای بازگشت استعمارگر غربی به این بهانه بود...

چه کسی بهای این نیروها ، کشتی ها، رادارها و موشک های امریکایی اروپایی و پایگاههایی که بدان پناه خواهند برد را پرداخت خواهد کرد ؟

پاسخ به این سوال حجم باج خواهی مالی سیاسی و نظامی که کشورهای خلیج فارس با آن روبرو هستند رانشان می دهد و ترامپ از همه بهترآن را می داند.

عبد الباري عطوان

پربیننده ترین خبرها