دیدار رئیس دولت وفاق ملی لیبی با شاه بحرین و نارضایتی ابوظبی و ریاض

دیدار رئیس دولت وفاق ملی لیبی با شاه بحرین و نارضایتی ابوظبی و ریاض
دوشنبه 4 آذر 1398 - 15:06

«فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت قطر و ترکیه است، در سفر به بحرین با شاه این کشور دیدار کرد.

العالم - لیبی

«فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی روز یکشنبه(دیروز) با «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین دیدار کرد.

این دیدار در کاخ الصافریه و در حضور «تاج‌الدین الرزاقی» مشاور رئیس امنیت ملی بحرین و «فوزی عبدالعال» سفیر لیبی در منامه، برگزار شد.

اگر چه خبرگزاری بحرین(بنا) پس از انتشار این خبر به دلیل نارضایتی ابوظبی و ریاض، آن را از خروجی خود حذف کرد اما دولت وفاق ملی لیبی این خبر را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد و نوشت: «شاه بحرین ضمن قدردانی از السراج بر حمایت کشورش از تلاش‌های السراج برای تحقق امنیت و ثبات در لیبی تأکید کرد.»

طبق این گزارش، السراج در این دیدار شاه بحرین را در جریان تحولات لیبی و پیآمدهای تجاوز به طرابلس قرار دارد و علاوه بر آن دو طرف به بررسی دخالت‌های منفی خارجی در لیبی که به بحرانی شدن اوضاع این کشور منجر شده است و نیز تلاش‌های مربوط به مبارزه با تروریسم و اهمیت هماهنگی برای نابودی تروریسم، پرداختند.

لیبی از بیش از هفت ماه پیش صحنه درگیری بین نیروهای شرق لیبی تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» و نیروهای غرب این کشور به ریاست «فائز السراج» است و نیروهای حفتر سعی دارند کنترل طرابلس پایتخت این کشور را به دست گیرند. حفتر از حمایت‌های تسلیحاتی و مالی مصر، امارات و عربستان و روسیه برخوردار است اما با این وجود نیروهای حفتر با گذشت بیش از هفت ماه هنوز نتوانسته‌اند به داخل شهر طرابلس نفوذ کنند.

وبگاه «مرآة البحرین» نیز گزارش کرد که پس از انتشار خبر دیدار السراج با شاه بحرین، خبرهایی درباره نارضایتی امارات و ریاض از این دیدار منتشر شد .

بر اساس این گزارش، ریاض و ابوظبی معتقدند که در صورت تحقق آشتی با دولت وفاق ملی لیبی، بحرین هرگز نباید دروازه این آشتی باشد.

از زمان مداخله نظامیان سعودی و امارات برای سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین در سال ۲۰۱۱ و نیز اعطای کمک‌های مالی این کشورها به بحرین، بخش بزرگی از مردم این کشور درباره استقلال سران آن در تصمیم‌گیری‌های خود شک و تردید دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها