سوریه: هیأت ترکیه‌ درصدد تحمیل دیدگاه‌های خود در نشست ژنو است

سوریه: هیأت ترکیه‌ درصدد تحمیل دیدگاه‌های خود در نشست ژنو است
سه شنبه 5 آذر 1398 - 20:50

منبعی در هیأت دولت سوریه در نشست کمیته قانون اساسی این کشور در ژنو، از کارشکنی طرف ترکیه‌‌ای و نمایندگان مخالف دولت انتقاد کرد.

العالم- سوریه

منبعی نزدیک به هیأت اعزامی دولت سوریه به ژنو سوئیس از کارشکنی طرف ترکیه‌ای و هیأت مخالفان دولت سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، این منبع عصر سه‌شنبه گفت که هیأت ترکیه در نشست امروز کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو بر قالب‌های از پیش آماده اصرار دارد و درصدد است سناریوهای مشخصی را به کرسی بنشاند. او گفت که هیأت ترکیه‌ای با جدول زمانی اعلام شده مخالفت کرده است.

منبع مذکور این گونه اقدامات هیأت ترکیه‌ای را «نقض آشکار» آیین نامه توافق شده در دور اول است و امروز سه‌شنبه نیز از حضور در مقر سازمان ملل برای بررسی جدول زمانی نشست کمیته مذکور خودداری کرده است.

منبع نزدیک به هیأت دولت سوریه گفت: «سماجت و به تعطیل کشاندن جلسه، وصف دقیقی است در مورد اقدامات طرف مقابل از لحظه ورود به ژنو است. آن‌ها به‌جای پذیرش جدول زمانی فعلی و آغاز بررسی آنچه که برای مردم سوریه حائز اهمیت است، با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند».

این منبع از اینکه طرف مقابل حاضر به محکوم کردن تروریسم نشده‌اند، انتقاد کرد و گفت هیأت مقابل مدعی‌ است که با اصول ثابت ملی موافق‌اند ولی از اتخاذ موضع ضد تروریسمی طفره می‌روند.

جلسه اول کمیته مرکزی بررسی و تدوین قانون اساسی دوشنبه چهارم تا هشتم نوامبر (۱۳ تا ۱۵ آبان) برگزار شد و سه هیأت شرکت کننده، هر کدام از میان خود ۱۵ نفر را در قالب هیأت کوچک‌تر برای بررسی قانون اساسی جدید یا اصلاح قانون اساسی فعلی انتخاب کردند.

قانون اساسی فعلی سوریه متعلق به سال ۲۰۱۲ است که دولت سوریه پس آغاز اعتراضات در واکنش به خواست مخالفان و معترضان، اقدام به ارائه آن کرد و بعد از سلسله نشست‌هایی بین دولت سوریه و معارضان و طرف‌های بین‌الملل ناظر، کمیته‌ای برای بررسی و تدوین قانون اساسی تشکیل شده است.

این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. در حال حاضر هر هیأت ۱۵ نفر را انتخاب کرده‌اند تا بررسی دقیق‌تری در خصوص قانون اساسی انجام دهند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها