چاووش‌اوغلو: اس-400 را برای انبار شدن نخریدیم/ دنبال جایگزین اف-35 هستیم

چاووش‌اوغلو: اس-400 را برای انبار شدن نخریدیم/ دنبال جایگزین اف-35 هستیم
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 14:31

وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از فشارها و دخالت‌های آمریکا در موضوع سامانه‌های پدافندی روس، مجددا هشدار داد اگر جنگنده‌های اف-35 خریداری شده را دریافت نکنند، به دنبال جایگزین خواهد رفت.

العالم _ ترکیه

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت که کشورش به سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰ » نیاز دارد و قدمی از عملیاتی کردن آن عقب‌نشینی نمی‌کند.

چاووش‌اوغلو طی سخنرانی در نشست خبری در آنکارا، با تاکید بر اینکه هیچ تعهدی به واشنگتن درباره عدم استفاده از این سامانه‌ها نداده‌ند، توضیح داد: «ما این سامانه را خریدیم که استفاده کنیم، نه اینکه در انبار نگه داشته شود. ما به [اس-400] نیاز داریم».

به نوشته سرویس ترکیه‌ای «اسپوتنیک» وی با انتقاد از دخالت‌های آمریکا در امور دفاعی ترکیه، اظهار داشت: «ایالات متحده رویکرد مثبت ما در قبال اس-۴۰۰ را نمی‌پذیرد. ما به گفت‌وگو با یکدیگر ادامه می‌دهیم اما تحمیل و اجبار را قبول نمی‌کنیم».

وزیر خارجه ترکیه درباره پیشنهاد این کشور برای خرید سامانه‌های پدافندی پاتریوت از آمریکا نیز تصریح کرد: «ایالات متحده اخیرا برای اولین‌بار رویکرد مثبتی جهت تولید مشترک سامانه‌های پاتریوت به همراه ترکیه، نشان داده است. اما آنها هنوز هیچ تضمینی به ما نداده‌اند».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه ترکیه علاقه‌مند است تا روابط با روسیه و آمریکا را همزمان داشته باشد، افزود: «اگر آمریکا بخواهد پاتریوت به ترکیه بفروشد، ما خریدار آن هستیم. عاقلانه نیست که به یک تامین‌کننده (روسیه) وابسته باشیم».

وی درباره تهدیدهای واشنگتن به کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده های «اف-35» و لغو تحویل جنگنده‌های خریداری شده نیز هشدار داد: «ما در این برنامه شریک هستیم اما در بدترین حالت، اگر اف-35‌هایمان را دریافت نکنیم، مجبوریم که به دنبال جایگزین باشیم».

تحویل اولین سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد. در مورد ترکیه نیز آمریکا هشدار داده بود نه تنها تحویل مابقی جنگنده‌های «اف-35» به ترکیه را تعلیق می‌کند بلکه از برنامه تولید مشترک این جنگنده نیز کنار می‌گذارد.

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز چند روز پیش گفته بود، اس-۴۰۰ گزینه جایگزین پاتریوت بود و اگر آمریکا مانند آن دفعه، از فروش اف-35 به ترکیه امتناع کند، جایگزین‌هایی برای آن خواهند داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها