مرادیان: دانمارک مراحل داخلی الحاق به اینستکس را آغاز کرده است

مرادیان: دانمارک مراحل داخلی الحاق به اینستکس را آغاز کرده است
جمعه 8 آذر 1398 - 18:27

سفیر ایران در کپنهاگ عنوان کرد: وزارت خارجه دانمارک اعلام کرده به همراه فنلاند، نروژ، سوئد، بلژیک و هلند مراحل داخلی پیوستن به اینستکس⁩ را شروع کرده و بعد از طی آن اجرایی می شود.

العالم- ایران/ سیاسی

«مرتضی مرادیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ امروز (جمعه) در صفحه توئیترش نوشت: «امروز در گفتگویی که با وزارت خارجه دانمارک⁩ داشتم اعلام شد در راستای حمایت اروپا⁩ از ⁧برجام⁩، تلاش برای اجرای بخش اقتصادی آن و تسهیل تجارت بین اروپا و ایران، دانمارک همراه با فنلاند، نروژ، سوئد،هلند و بلژیک مراحل داخلی پیوستن به اینستکس⁩ را شروع کرده و بعد از طی آن اجرایی می شود.»

وی همچنین در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امروز وزارت خارجه دانمارک بیانیه مشترک بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد درباره پیوستن به اینستکس را منتشر کرد: کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد اهمیت زیادی به حفظ و اجرای کامل برجام توسط همه طرف های مربوطه قائل هستند. توافق هسته ای با اکثریت قاطع به تصویب شورای امنیت رسید و یک ابزار کلیدی در منع گسترش تسلیحات هسته ای و کمک به ثبات در منطقه بشمار می رود.

در راستای ادامه حمایت اروپا از این توافق و تلاش های جاری برای اجرای بخش اقتصادی آن و تسهیل تجارت مشروع بین اروپا و ایران، ما، به شرط تکمیل مراحل ملی، در فرایند سهامدار شدن در ابزار حمایت از تبادل تجاری (اینستکس) قرار گرفته ایم. اینستکس توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا در ژانویه 2019 تاسیس شد.

در این زمینه ، بسیار حائز اهمیت است که جمهوری اسلامی ایران بدون تأخیر به رعایت کامل شرایط و مفاد توافق هسته ای بازگردد.»

به گزارش فارس، پیش از این فنلاند و نروژ نیز با صدور بیانیه ای از الحاق به اینستکس به همراه سوئد، دانمارک، هلند و بلژیک خبر داده بودند.

«لارس نوردروم» سفیر نروژ در تهران نیز امروز (جمعه) در توئیتی اعلام کرد که نروژ به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی «اینستکس» و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس (بنیانگذار این سازوکار) برای تسهیل تجارت با ایران و کمک به حفظ برجام‌ خواهد پیوست.

لازم به ذکر است وزارت خارجه فنلاند نیز امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فنلاند، دانمارک، بلژیک، هلند، نروژ و سوئد قرار است به ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران بپیوندند.

«اینستکس» یا «ساحات» همان «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که ۱۱ بهمن ۹۷ توسط سه عضو اروپایی برجام رسما ثبت و نهاد متناظر ایرانی آن نیز دوم اردیبهشت امسال در تهران به ثبت رسید.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها