تحلیل روز/

اسیری که آزادی مشروط را نپذیرفت

اسیری که آزادی مشروط را نپذیرفت
شنبه 9 آذر 1398 - 15:22

"صدقی المقت"، اسیر زندانی در زندان النقب در جنوب فلسطین، از پشت دیوارهای زندان، تصویر متفاوتی از آزادی برای خود ترسیم می کند.

العالم - فلسطین اشغالی

سردار اسرای سوری و عرب، از پشت میله های زندان بار دیگر بر پایبندی خود به اصول و مبانی مقاومت و مبارزه در مقابل رژیم صهیونیستی تأکید کرده و شرط آزادی مبنی بر رفتن به دمشق را رد و اعلام می کند که همچنان می ماند و بساط آرامش رژیم صهیونیستی و سران خائن عرب را به هم می زند و همچنان باشکوهترین تصویر مقاومت در ذهن و ضمیر امت اسلامی می شود.

صدقی المقت، بلافاصله پس از اعلام طرح معامله قرن، با ارسال پیامی واضح برای اهالی جولان سوریه، مخالفت خود را با این معامله و آزادی مشروط اعلام و عزم خود برای بازگشت به خانه و شهر خود در مجدل الشمس در جولان مورد تأکید قرار می دهد. او بر حق زندگی خود در خانه در میان افراد خانواده اش پا فشاری می کند و با این پیام یک بار دیگر نشان می دهد که اسرا در خط مقدم جبهه هستند نه در پشت جبهه.

صحبتی مختصر با بشر المقت، اسیر آزادشده نشان می دهد که رؤیای همه اهالی منطقه اشغال شده جولان این است که به دمشق بروند اما دیدگاه برادر وی یعنی صدقی برخاسته از درک کامل او از ماهیت جنگ با رژیم صهیونیستی آنهم در مرحله ای بسیار حساس و دشوار است. او تأکید می کند که منظور صدقی از مخالفت با این شرط این است که در خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی باشد.

بشر المقت در ادامه می گوید: درست است که اگر صدقی به دمشق می رفت هر چیزی که می خواست به دست می آورد. اما او ماندن در زندان و ادامه مبارزات را بر تسلیم شدن در مقابل اراده اشغالگران ترجیح داد.

سیاستی که رژیم صهیونیستی در برخورد با رزمندگان مقاومت در جولان یا فلسطین اشغالی در پیش گرفته است یعنی تبعید آنها در واقع بخشی از استراتژیی است که برخی صهیونیست ها از زمان اشغال فلسطین آن را طرح ریزی کرده اند. اما صدقی المقت با استفاده از تجربه سایر رهبران مقاومت در اوایل انتفاضه اول، که این رژیم به هر ترتیب آنها را از صحنه دور کرده است دریافته است که دشمن شخصیت های اثرگذار را که می توانند محیطی واقعی برای مقاومت و مبارزات مسلحانه ایجاد کنند معمولا دور می کند تا آنها را از صحنه مبارزه خارج کند. این رژیم این بار صدقی را برای دور کردن از کانون مبارزات انتخاب کرده است چون به خوبی متوجه نقش صدقی در عرصه مبارزات جولان و ویژگی های خاص او هست و دور کردن او از این فضا، باعث پایان دادن به اهمیت و نقش او در صحنه مبارزه می شود. اما به یمن ارتباطات اسرای مقاومت فلسطینی و اسرای جولان و نقل و انتقال اخبار در میان آنها، هر نوع دسیسه رژیم صهیونیستی برای راندن سران مقاومت بی اثر می شود.

درست است که روند دور کردن رزمندگان مقاومت از سال 1948 متوقف نشده است اما پس از شکست ژوئن 1967 روند فزاینده تری گرفته است و در زمان انتفاضه اول شدیدتر شده است. در این زمان بسیاری از افراد مقاومت به طور فردی یا جمعی تبعید شدند که مهمترین آنها دکتر فتحی شقاقی، شیخ عبد العزیز عوده، یکی از بنیانگزاران جنبش جهاد اسلامی و شیخ احمد مهنا، از رفقای صمیمی شهید مصباح الصوری بودند. این اتفاق یکی از علل شروع انتفاضه اول بود. این افراد به لبنان تبعید شدند و حضور آنها در لبنان ضربه جدی به نقشه صهیونیست ها که سعی داشتند مقاومت را با این ترفند از بین ببرند، وارد کرد.

نمونه بزرگتر اجرای این ترفند، تبعید قهرمانان کلیسای مهد در دهم مه 2002 بود که به عنوان یک جنایت بین المللی مثل همه موارد مشابه با قانون بین الملل و همه منشورهای و میثاق های بین المللی در تعارض بود. همه اینها ثابت می کنند که این رژیم تنها به دنبال تخلیه این سرزمین از صاحبان اصلی اش و در وهله بعد، رزمندگان مقاومت است. در مورد صدقی المقت نیز رژیم صهیونیستی سعی می کند همان کاری را که در انتفاضه اول یا در مورد کلیسای المهد کرد تکرار کند. تمام این موارد بر اساس قانون بین الملل، تبعید اجباری افراد بوده و غیر قانونی است و نقض صریح و آشکار توافق چهارم ژنو به خصوص ماده 147 آن به حساب می آید. بر اساس این ماده این عملیات جنایت جنگی است و رژیم باید به دلیل ارتکاب آن مجازات شود.

صدقی المقت بیش از 27 سال در زندان های رژیم صهیونیستی به سر برده است او در سال 2012 آزاد شد اما در سال 2015 رژیم صهیونیستی دوباره او را دستگیر کرد. این بار دادگاه الناصره او را به اتهام تهیه فیلم و مدارک از همکاری رژیم صهیونیستی با جبهه النصره به 14 سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه استیناف مورد بررسی قرار گرفته و به 11 سال کاهش پیدا کرد. در تمام این سال ها جامعه بین الملل و حتی سازمان های حقوقی برای آزادی بی قید و شرط او هیچ تلاشی نکردند.

هزاران فلسطینی و عرب دیگر مثل صدقی المقت، در زندان های این رژیم اسیر هستند؛ آنها به رغم کاهش حمایت محافل عربی همچنان به مبارزات خود با این رژیم ادامه می دهند. این اسرا وجدان عرب و مسلمانان را در مقابل یک حقیقت مسلم قرار می دهند و آن این است که اسرا شعله فروزان مقاومت و وجدان زنده و بیدار امت هستند.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها