نظرکده/

علت آزادی اسیران یمنی چیست؟

علت آزادی اسیران یمنی چیست؟
شنبه 9 آذر 1398 - 21:52

تحلیلگران سیاسی می گویند که اقدام عربستان در آزادی اسرای یمنی بیش از آنکه در چارچوب اقدامی انساندوستانه و یا سیاسی انجام گرفته باشد؛ در واقع در چارچوب مسائل اقتصادی صورت گرفته است.

العالم ـ یمن

تحلیلگران مسائل سیاسی می گویند که عربستان تلاش می کند تا با آزادی برخی از اسیران چهره خود را ترمیم کند تا دیگر کسی این کشور را به عنوان مانعی بر سر مذاکرات تلقی نکند.

تحلیلگران تاکید می کنند که پیروزی های پی در پی انصارالله در مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی و پایبندی یکطرفه انصارالله به مذاکرات صلح، عربستان را در تنگنا قرار داد و سبب شد تا این کشور به سنگ اندازی در برابر مذاکرات ومانع تراشی متهم شود؛ از این رو عربستان برای خروج از این وضعیت، برخی از اسیران یمنی را آزاد کرد.

مسئولانی در جنش انصارالله تصریح کردند که دو جناح در نظام عربستان وجود دارد که یکی از آنها به لزوم روی آوردن به صلح و حفظ آبروی باقیمانده عربستان اعتقاد دارند و جناح دیگر بر عنادوروزی و تجاوزگری اصرار و پافشاری میکنند. آزادی برخی از اسرای یمنی نیز تاکیدی بر این امر است.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که نفت عربستان دیگر رو به انتهاست و تلاشهای عربستان برای بهره وری از شرکت آرامکو نیز آمال و آرزوی خاندان حاکم عربستان را برآورده نکرد و سرمایه گذاران چندان از این کشور استقبال نکردند.؛ از این رو عربستان از طریق آزادی شماری از اسرای یمنی برای ترمیم چهره خود از لحاظ انسانی تلاش می کند.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که سال آتی از اهمیت زیادی برای عربستان و امارات برخوردار است؛ محمد بن سلمان و محمد بن زاید تلاش می کنند تا زمینه را برای برگزاری نشست 20 در عربستان و نشست اکسپو در امارات تلاش می کنند و این امر مستلزم آن است که سرمایه گذاران برای حضور در این نشستها تشویق و ترغیب شوند. عربستان بر سرمایه گذاری امارات در شرکت آرامکو به منظور بازگرداندن اعتبار این شرکت بسیار امید بسته است؛ چرا که پس از حمله پهپادی نیروهای یمنی به شرکت آرامکو، این شرکت درخشش اقتصادی خود را از دست داد.

نظر شما چیست؟

  • آیا آزادی اسرای یمنی آغازی برای پایان یافتن تجاوزگری سعودی علیه یمن است؟
  • گام بعدی عربستان برای جلب مجدد اعتماد سرمایه گذاران خارجی چیست؟
  • آیا امارات به وعده های اقتصادی خود به عربستان عمل خواهد کرد؟

پربیننده ترین خبرها