افشای سخنان کوربین علیه ناتو و ائتلاف‌های غربی، جنجال به پا کرد

افشای سخنان کوربین علیه ناتو و ائتلاف‌های غربی، جنجال به پا کرد
سه شنبه 12 آذر 1398 - 13:16

یک رسانه انگلیسی در بحبوحه مبارزات انتخاباتی این کشور، درباره سخنان سال 2014 «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر علیه ناتو افشاگری کرد و خبر داد که کوربین گفته است: «ای کاش، هیچ ائتلاف نظامی غربی وجود نداشت».

العالم - اروپا

با شدت گرفتن مبارزات «جرمی کوربین» و «بوریس جانسون» سران حزب کارگر و محافظه‌کار انگلیس برای حضور قوی‌تر در انتخابات سراسری ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) حالا امروز سه شنبه یک روزنامه انگلیسی گزارشی افشاگرانه درباره مواضع کوربین علیه ناتو و ائتلاف‌های نظامی غربی منتشر کرده است.

روزنامه «دیلی میل» امروز سه شنبه گزارش داد: «شب گذشته مشخص شد که جرمی کوربین گفته است که او آرزو می‌کرد ناتو و دیگر ائتلاف‌های نظامی اصلا وجود نمی‌داشت». به گفته این رسانه، در یک فایل ویدئویی که مربوط به سال ۲۰۱۴ است، جرمی کوربین در جریان یک تجمع اعتراضی در برابر ساختمان شبکه «بی‌بی‌سی» در لندن، علیه ناتو و ائتلاف‌های نظامی غربی موضع‌‌گیری کرد و گفت: «کاش ناتو وجود نداشت».

طبق گزارش دیلی میل، در این فایل ویدئویی که به تازگی از اینترنت حذف شده است، کوربین طی گفت‌و‌گو با «کاترین وست» و «دیوید لامی» دو تن از هم حزبی‌های خودش در حزب کارگر گفته بود: «من حامی ناتو نیستم ای کاش اصلا ناتو وجود نداشت. من حامی ائتلاف‌های نظامی غربی نیستم و ای کاش آنها وجود نمی‌داشتند».

افشاگری این روزنامه انگلیسی درباره صحبت‌های پنج سال قبل رهبر کنونی حزب کارگر در حالی انجام شده که این کشور قرار است طی هفته جاری میزبان نشست سران کشورهای عضو ناتو باشد.

به گزارش دیلی میل، این اولین باری نیست که کوربین علیه ناتو موضع‌گیری می‌کند و او در مصاحبه ماه گذشته خود با «اندرو مار» مجری سرشناس شبکه «بی‌بی‌سی» درباره این ائتلاف صحبت‌هایی مطرح کرده بود.
کوربین و اندرو مار مجری بی بی سی

اندرو مار مجری بی‌بی‌سی در مصاحبه ماه گذشته خود با کوربین، درباره صحبت‌های رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح انگلیس و تاکید او بر اینکه ناتو «موفق‌ترین ائتلاف نظامی در تاریخ است»، سوال کرد و پرسید که آیا او با حرف‌های این ژنرال موافق است؟

کوربین در پاسخ به این سوال گفته بود: «من مطمئن نیستم که (ناتو) را آنگونه تعریف کنم بلکه آن را به عنوان محصول یک تلاش برای متحد کردن مردم در جریان و بعد از جنگ جهانی دوم تعریف خواهم کرد البته که ما عضو ناتو هستیم و صدای ما در آنجا وجود دارد تا از تنش‌ها کاشته شود».

مجری بی‌بی‌سی سپس به اظهارات جنجالی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص «مرگ مغزی ناتو» و انتقادهایش از مواضع ترکیه در شمال سوریه سوال کرد.

رهبر حزب کارگر در پاسخ به این سوال گفت: «هر دوی این اظهارات (اظهارات رئیس ستاد مشترک انگلیس و اظهارات ماکرون) اظهاراتی تند هستند و شاید هیچ کدام از آنها درست نباشند».

به دنبال جنجال‌ها در انگلیس درباره افشاگری دیلی میل در خصوص ویدئوی اظهارات سال ۲۰۱۴ کوربین، سخنگوی حزب کارگر بیانیه‌ای منتشر کرده است.

در بیانیه حزب کارگر آمده است: «جرمی کوربین هر کاری که برای حفظ امنیت مردم بریتانیا ضروری و کارآمد باشد، انجام خواهد داد و او به طور منسجم بر لزوم ایجاد صلح و امنیت در داخل و خارج از کشور تاکید داشته است. در دولت برآمده از حرب کارگر، دو درصد از تولید ناخالص ملی به مصارف دفاعی اختصاص داده خواهد شد و ما تعهدمان به ناتو و روابط نزدیکمان را با شرکای اروپایی حفظ خواهیم کرد و از نفوذمان در سازمان ملل برای حمایت از صلح و امنیت در سطح جهان استفاده خواهیم کرد».

جنجال‌ها در انگلیس درباره مواضع کوربین علیه ناتو در شرایط بالا گرفته که «بن والاس» وزیر دفاع دولت محافظه‌‎کار کنونی این کشور روز یکشنبه هفته جاری در اظهاراتی تند علیهخ مواضع رهبر حزب کارگر او را به تضعیف‌کننده ناتو و «یک احمق مفید برای ولادیمیر پوتین» توصیف کرده بود.

از نظر وزیر دفاع انگلیس، جرمی کوربین سابقه طولانی در جانبداری از روسیه دارد و این موضوع سبب می‌شود که او صلاحیت لازم برای عهده‌دار شدن نخست‌وزیری را نداشته باشد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها