گروه‌های وابسته به ترکیه در حال قاچاق آثار باستانی سوریه هستند

گروه‌های وابسته به ترکیه در حال قاچاق آثار باستانی سوریه هستند
سه شنبه 12 آذر 1398 - 15:38

حدود یک ماه پس از آنکه رئیس جمهور سوریه گفت،‌ همتای ترکیه‌ای او «دزد» است، منابع سوری گفتند، «گروه‌های وابسته به ترکیه»، آثار باستانی متعلق به منطقه‌ای در استان حلب را می‌دزدند و به ترکیه قاچاق می‌کنند.

العالم- ترکیه

«گروه‌های وابسته به ترکیه» آثار باستانی متعلق به «قلعه نبی هوری» در شهر عفرین را دزدیدند و به جای آن «تابلوهای جعلی» قرار دادند.

منطقه نبی هوری در شمال غرب سوریه در فاصله سی کیلومتری شهر مرزی عفرین در استان حلب است. این منطقه که به اسم‌های سیروس، قورش و نبی هوری شناخته می‌شود مربوط به تمدن هلنی است که تاریخ آن به سال ۲۸۰ پیش از میلاد باز می‌گردد.

به گزارش وبگاه خبری مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»،‌ گروه‌های وابسته به ترکیه از زمان آغاز عملیات «شاخه زیتون» تا به امروز،‌ آثار باستانی مربوط به شهر عفرین را می‌دزدند و آنها را برای فروش به ترکیه قاچاق می‌کنند.

عملیات نظامی ارتش ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» از ابتدای بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۷) در منطقه عفرین سوریه آغاز شد؛ در این عملیات، دیگر گروه‌های مسلح سوری از جمله گروهک «ارتش آزاد سوریه» نیز با نیروهای ترکیه همکاری کردند.

آنکارا اعلام کرده بود که با آغاز این عملیات بنا دارد، شبه نظامیان گروه تروریستی «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) را بیرون براند و آوارگان سوری را به این منطقه بازگرداند.

در گزارش دیده‌بان آمده است که گروه‌های وابسته به ترکیه،‌ به ویژه گروهک «صقور الشمال»،‌ در روزهای دهم آگوست و ششم اکتبر سال ۲۰۱۸ و سوم نوامبر سال جاری، با ماشین‌های سنگین اقدام به حفاری‌ در منطقه یاد شده کرده‌اند، که این اقدام آنها به تخریب آثار باستانی موجود در این شهر منجر شد.

به گزارش دیده‌بان،‌ این عملیات خرابکارانه کماکان ادامه دارد تا جایی که «نیروهای ترکیه» و گروه‌های وابسته به آنها از ورود دیگر افراد به این اماکن ممانعت به عمل می‌آورند حتی آن دسته افرادی را که قصد نزدیک شدن به این مناطق را دارند به اشد مجازات محکوم می‌کنند.

دیده‌بان در گزارش خود اعلام کرده است که یکی از کارکنان محل حفاری، تصاویری از تابلوهای قیمتی و برخی دیگر از اشیای باستانی در حساب کاربری خود در فیسبوک به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد این اشیای قیمتی، متعلق به منطقه‌ای است که نیروهای ترکیه و گروه‌های وابسته آن،‌ آنجا را تحت کنترل خود دارند.

به گفته دیده‌بان،‌ این شخص یکی از اهالی ادلب است که به تجارت آثار باستانی مشغول است. دیده‌بان در این ارتباط گزارش داده است، «پس از آنکه یکی از روزنامه‌نگاران تلاش کرد با شخص یادشده ارتباط برقرار کند و از او در خصوص این تابلوها اطلاعات کسب کند او تمام عکس‌ها را از حساب کاربری خود حذف کرد».

اخیرا، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه پس از حضور در یکی از جبهه‌های نبرد در جنوب استان ادلب، «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای را «دزد» توصیف کرد.

اسد در آن سخنان گفت: اردوغان دزد است. (دیروز) کارخانه‌ها، گندم و نفت سوریه را دزدید و امروز مشغول دزدیدن خاک سوریه است... همه سرزمین سوریه یک اهمیت دارد اما ما طبق اولویت‌ها و وضعیت نظامی میدانی عمل می‌کنیم.

پربیننده ترین خبرها