ادعای «دیدبان»: ترکیه کنترل یک نیروگاه برق را در حسکه به ارتش سوریه داد

ادعای «دیدبان»: ترکیه کنترل یک نیروگاه برق را در حسکه به ارتش سوریه داد
جمعه 15 آذر 1398 - 11:25

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» مدعی توافقی بین ترکیه و روسیه شد که بر اساس آن، نظامیان وابسته به ترکیه از نیروگاه برق مبروکه خارج شدند تا ارتش سوریه کنترل آن را به دست گیرد.

العالم- سوریه

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- خبر داد که عناصر تروریستی وابسته به ترکیه از نیروگاه مهم و راهبردی «مبروکه» عقب‌نشینی کرده‌اند.

دیدبان به نقل از آنچه آنان را «منابع موثق» می‌نامد، گزارش داد که قرار است نیروهای ارتش سوریه، وارد این نیروگاه شوند.

به گزارش این مرکز، روسیه نیز به فرماندهان شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» وعده داده است که امنیت مسیر بین‌المللی «حلب-حسکه» را تأمین کند. این مسیر معروف به «ام-4» است.

دیدبان چهارشنبه هفته جاری مدعی شد که توافقی بین روسیه و ترکیه حاصل شده که بر اساس آن، مقرر شد عناصر وابسته به ترکیه از نیروگاه المبروکه خارج شوند و آن را تحویل نیروهای سوریه و روسی دهند، و در مقابل، این نیروگاه نیز برق شهر «رأس العین» را تأمین کند.

در همین ارتباط، خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد که این نیروگاه تخلیه شده و مهندسان شرکت دولتی برق حسکه به همراه پلیس نظامی روسیه، وارد آن شدند و تعمیر آن را آغاز کردند.

منابع میدانی به اسپوتنیک گفتند که عناصر وابسته به ترکیه، نیروهای ترکمن بودند که از این نیروگاه خارج شدند. در حال حاضر نیز، نیروهای ارتش سوریه در پنج کیلومتری بخش جنوبی این نیروگاه و 300 متری مسیر حلب-حسکه مستقر شده‌اند.

بنا بر این گزارش، این تحولات میدانی پس از چند نشست بین افسران روس، نیروهای ترکیه‌ای و فرماندهان نیروهای دموکراتیک حاصل شده که به حصول یک توافق منجر شد. البته منابع رسمی سوریه، هنوز، حصول چنین توافقی را تأیید نکرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس این توافق، شهرک «تل تمر» در غرب حسکه، شهر «عامودا» در شمال حسکه و شهر «عین عیسی» در ریف رقه به نیروهای سوری و روس تحویل داده شد. نیروهای دموکراتیک هم باید از مسیر بین منطقه «العالیه» در غرب حسکه تا عین عیسی خارج شوند و تأمین امنیت این مسیر بر عهده ارتش سوریه و پلیس نظامی روسیه باشد. ارتش ترکیه نیز باید دو کیلومتر به سمت شمال عقب‌نشینی کنند.

در همین ارتباط، خبرنگار اسپوتنیک خبر داد که ارتش سوریه وارد روستای «ام الخیر» شد. این روستا، چسبیده به مسیر «ام-4» و غرب تل تمر است.

پس از توافق بین روسیه و ترکیه، نیروهای ارتش سوریه در طول نوار مرزی این کشور با ترکیه مستقر شدند تا ترکیه، بهانه‌ای برای تجاوز به خاک این کشور نداشته باشد.

ترکیه طی چندین عملیات و به بهانه دور کردن خطر شبه‌نظامیان کُرد از نوار مرزی جنوبی خود با سوریه، دست به تجاوز نظامی به خاک سوریه زده است؛ مسئله‌ای که مسئولان سوری بارها تأکید کرده‌اند که مناطق تحت اشغال ترکیه را آزاد خواهند کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها