درخواست معترضان برای استقرار نیروهای امنیتی عراق در چند نقطه از بغداد

درخواست معترضان برای استقرار نیروهای امنیتی عراق در چند نقطه از بغداد
شنبه 16 آذر 1398 - 14:12

فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که پس از توافق با تظاهرات‌کنندگان، به نیروهای مسلح دستور داده شد که مجددا در مناطق «السنک» و «الخلانی» بغداد استقرار یابند.

العالم - عراق

فرماندهی عملیات بغداد امروز شنبه از استقرار مجدد نیروهای مسلح در بغداد خبر داد.

این فرماندهی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «تظاهرات‌کنندگان درخواست کردند که نیروهای مسلح در مناطق السنک و الخلانی مجددا مستقر شوند».

پایگاه خبری «المعلومه» گزارش داد که «پس از توافق با تظاهرات‌کنندگان، به نیروهای مسلح دستور داده شد که مجددا در السنک و الخلانی استقرار یابند».

فرماندهی عملیات بغداد اما تأکید کرد که صبح امروز شماری از تظاهرات‌کنندگان به الخلانی آمدند و از نیروهای امنیتی خواستند که این منطقه را ترک کنند.

شامگاه گذشته رخدادهایی در خیابان «الرشید» بغداد رخ داد که به کشته و زخمی شدن چند نفر از تظاهرات‌کنندگان منجر شد.

فرماندهی عملیات بغداد علت این رخدادها و درگیری‌ها را تسلط تظاهرات‌کنندگان بر مناطق الخلانی و السنک عنوان کرد.

این فرماندهی تصریح کرد که اگر نیروهای امنیتی در این مناطق حضور داشتند، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

«عبد المهدی الکربلائی» نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته کربلا، بار دیگر بر لزوم مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات مردم عراق تأکید کرد.

نماینده آیت الله سیستانی با بیان اینکه به دور ماندن تظاهرات از تخریب، مسئولیتی بر دوش همگان است، خاطرنشان کرد، در جلوگیری از هرج‌ومرج و اخلال در نظم عمومی، به سرویس‌های امنیتی نیاز است.

الکربلائی با تأکید بر اینکه «پشتیبانی، احترام گذاشتن، تقویت روحیه و تشویق نیروهای امنیتی برای انجام وظیفه خود در حفظ امنیت و ثبات، وظیفه همه است»، از نقش عشایر عراق در حمایت از صلح و جلوگیری از هرج‌ومرج و تخریب قدردانی کرد.

وی از تظاهرات‌کنندگان عراقی خواست که به خرابکاران اجازه ندهند که «در میان آنان نفوذ کرده و به نیروهای امنیتی یا اموال عمومی یا شخصی حمله کنند و به منافع شهروندان آسیب برسانند».

در همین ارتباط، هزاران نفر از مردم بغداد پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به خیابان‌ها آمدند و در حمایت از مرجعیت دینی این کشور و همچنین در محکومیت آمریکا، آل سعود و رژیم صهیونیستی شعار سر دادند.

دور دوم تظاهرات مردمی عراق از بیست و پنجم اکتبر آغاز شد. عمده مطالبات مردم عراق، بهبود وضعیت معیشتی و مبارزه با فساد است، ولی برخی از احزاب سیاسی و طرف‌های خارجی از جمله آمریکا و ارتجاع عربی در پی بهره‌برداری از این مطالبات بر حق هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها