پنجاه‌ونهمین هفته اعتراضات ضد نظام سرمایه‌داری در فرانسه آغاز شد

پنجاه‌ونهمین هفته اعتراضات ضد نظام سرمایه‌داری در فرانسه آغاز شد
شنبه 16 آذر 1398 - 16:03

مردم فرانسه و معترضان به نظام سرمایه‌داری امروز برای برگزاری مجدد تظاهرات در پاریس گرد هم آمدند.

العالم - اروپا

پنجاه و نهمین هفته تظاهرات مردم فرانسه ضد نظام سرمایه‌داری، امروز (شنبه) با حضور صدها نفر از مردم پاریس در خیابان‌های این شهر آغاز شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» تظاهرات امروز، یک ماه بعد از سالگرد یک‌سالگی این اعتراضات – که با تجمعات کارگری موسوم به جلیقه‌زردها آغاز و سپس به قشرهای دیگر جامعه فرانسه تسری یافت - برگزار می‌شود.

در جریان تظاهرات هفته‌های گذشته، پلیس فرانسه با مشت آهنین به استقبال معترضان رفته و با استفاده از گاز اشک‌آور، ماشین‌های آب‌پاش و شلیک گلوله‌های پلاستیکی سعی کرد تا تجمع‌کنندگان را متفرق کند. ده‌ها نفر از معترضان هم بعد از ضرب و شتم شدید توسط پلیس، بازداشت شدند.

تظاهرات‌های ضد سرمایه‌داری در فرانسه یک سال و سه هفته پیش ابتدا در اعتراض به طرح دولت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور برای افزایش مالیات‌ها آغاز شده و به سرعت به یک جنبش اجتماعی علیه سیاست‌های دولت این کشور و نظام سرمایه‌داری مبدل شد.

در این مدت، دستکم ۱۰ نفر کشته، صدها تن زخمی شده‌اند. ۲۴ نفری که دستکم یک چشم خود را از دست داده‌اند و پنج نفری که یک دست خود را از دست داده‌اند، از جمله زخمی‌های سرکوب این اعتراضات توسط پلیس فرانسه هستند. نیروهای امنیتی فرانسه بیش از ۱۰ هزار نفر را هم بازداشت کرده‌اند.

برگزاری هفته جدید اعتراضات در فرانسه در حالی است که این کشور در دو روز اخیر نیز با یکی از بزرگترین اعتصابات اخیر صدها هزار کارگر، معلم و کارمند بخش اورژانس بیمارستان‌ها مواجه شده است.

یک روز قبل از آن دانشجویان فرانسه نیز با برگزاری تجمعات مختلف در مراکز آموزش عالی این کشور ضمن اعتراض به سیاست‌های دولت، هشدار دادند که در صورت عدم اعطای کمک‌های مالی دولتی به دانشگاه‌ها، در روزهای آینده اعتصاب می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها