النجباء عراق: حادثه میدان الخلانی بغداد کار آمریکا است

النجباء عراق: حادثه میدان الخلانی بغداد کار آمریکا است
يکشنبه 17 آذر 1398 - 12:41

عضو شورای سیاسی جنبش النجباء  گفت که حادثه جمعه شب گذشته در میدان «الخلانی» (هجوار با میدان تحریر) در مرکز بغداد، کار آمریکا بوده است.

العالم ـ عراق

«حیدر اللامی» شب گذشته (شنبه شب ) در میزگردی سیاسی در شبکه تلویزیونی «العهد» عراق گفت که درگیری مسلحانه ای که جمعه شب در میدان الخلانی و نزدیکی پل سنک رخ داد، با طراحی سفارتخانه آمریکا اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید برخی گروه های مقاومت را متهم به دست داشتن در این حادثه کرده اند، اضافه کرد که آمریکا درصدد کشاندن الحشد الشعبی به رویارویی مسلحانه است و حادثه الخلانی نیز در این چارچوب طراحی شده بود.

به گفته وی، منطقه باب الشرقی در مرکز بغداد بین گروه های مختلف نفوذی تقسیم بندی شده و برخی از این گروه ها ساختمان پارکینگ چند طبقه پل سنک و رستوران ترکی در میدان تحریر را جزو مواضع راهبردی می دانند.

وی تاکید کرد که برخی از مسوولان ذی نفوذ در نظام سیاسی حاکم بر عراق در حال حاضر بر رستوران ترکی در میدان تحریر کنترل کامل دارند.

وی با اشاره به ارتباط برخی از این گروه های نفوذی با سفارتخانه آمریکا در بغداد گفت: طبق اطلاعات موثقی که داریم طبقه ششم رستوران ترکی در میدان تحریر به مکانی برای انبار سلاح های متوسط تبدیل شده است. اللامی اضافه کرد که رستوران ترکی ۳ روز قبل به طور کامل توسط این افراد ذینفوذ بسته شده بود.

عضو شورای سیاسی جنبش النجباء خاطر نشان ساخت: کسانی که بر رستوران ترکی مسلط هستند همان هایی هستند که دستور آتش زدن ساختمان ها را در منطقه باب الشرقی و بازار شورجه صادر می کنند.

اللامی تاکید کرد که از ابتدای اعتراضات اجتماعی در بغداد در طول دو ماه گذشته تاکنون یک هزار و ۴۰۰ مغازه در منطقه باب الشرقی به دست گروه های نفوذی و تخریبگر به آتش کشیده شده است.

در همین میزگرد سیاسی تلویزیونی نیز «وسام الخزعلی» فعال سیاسی عراقی گفت که در شب حادثه میدانی خلانی، قبل از ورود گروه مسلح ناشناس به منطقه، به طور غیر منتظره ای برق شهری به طور کامل در این میدان و پل سنک قطع شد.

وی خاطر نشان ساخت که ۶ خودرو حامل افراد مسلح وارد میدان الخلانی که تحت کنترل امنیتی است، شده و سپس از آنجا خارج شدند.

وی ابراز تعجب کرد که چرا هر بار که بعضی از فرماندهان ارشد امنیتی عراق از حفاظت از جان تظاهرکنندگان سخن می گویند باید خونریزی اتفاق بیفتد.

در جریان درگیری مسلحانه در جمعه شب گذشته برحسب بیانیه وزارت کشور عراق ۴ نفر کشته و ۸۰ تن زخمی شدند.

متعاقب این حادثه، سفارتخانه آمریکا و برخی از سفارتخانه های اروپایی و همپیمان آمریکا بیانیه های محکومیت صادر کردند.

تاکنون دستگاه های امنیتی عراق از افشای هویت گروه مسلح ناشناسی که وارد میدان الخلانی و بروز درگیری مسلحانه در این مکان شد، ابراز ناتوانی کرده اند.

پربیننده ترین خبرها