رایزنی فرستاده سازمان ملل با رئیس جمهور عراق درباره نخست‌وزیر جدید

رایزنی فرستاده سازمان ملل با رئیس جمهور عراق درباره نخست‌وزیر جدید
يکشنبه 17 آذر 1398 - 19:32

رئیس جمهور عراق در دیدار با فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق علاوه بر رایزنی درباره انتخاب نخست‌وزیر دولت آتی بر ضرورت دستگیری و مجازات عناصر مسلح، تاکید کرد.

العالم - عراق

نماینده ویژه سازمان ملل در عراق با رئیس جمهور این کشور درباره انتخاب نامزد مناسب برای نخست وزیری، رایزنی کرد.

ریاست جمهوری عراق با صدوربیانیه‌ای اعلام کرد برهم صالح امروز در کاخ السلام بغداد، میزبان جنین هنیس پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق بود.

در این بیانیه آمده است: دو طرف به بررسی اوضاع کنونی عراق و راه حل‌های ممکن برای کمک به حفظ امنیت و ثبات این کشور و تحقق خواسته‌های ملت برای اصلاح امور پرداختند.

به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، در این دیدار طرفین بر حق شهروندان عراقی برای برپایی تظاهرات مسالمت آمیز و آزاد و مسئولیت دستگاه‌های حکومتی ذیربط برای حفاظت از جان معترضان مسالمت جو، حفظ امنیت عمومی کشور و حقوق و املاک شهروندان و اجازه ندادن به ایجاد هرج و مرج و هر آنچه ماهیت مسالمت آمیز اعتراضات را خدشه دار می‌کند، تاکید کردند.

دفتر ریاست جمهوری عراق در این بیانیه آورده است: جنایت هولناک حمله به معترضان در جمعه گذشته که شماری شهید و مجروح برجای گذاشت توسط باندهایی غیرقانونی (خارج از قانون) انجام شد که امنیت و ثبات کشور را به طور کلی هدف قرار داده‌اند و در هر دو مورد لازم است که تدابیر امنیتی تقویت شده و عوامل این جنایت دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل داده شوند و برای اجتناب از تکرار چنین اقدامات تروریستی فجیع با دقت کار شود.

بر اساس بیانیه مذکور، رئیس جمهور عراق و فرستاده سازمان ملل همچنین به بررسی ساز و کارهای قانونی و کار سیاسی مطلوب برای تسریع روند تدوین قوانین لازم برای اصلاح امور و برگزاری انتخابات شفاف و تدابیر لازم برای انتخاب نامزد مناسب تصدی نخست‌وزیری در مرحله آتی پرداختند.

بغداد به مانند چند استان دیگر از دو ماه پیش شاهد تجمع و اعتراض خیابانی مردم به وضعیت سیاسی و اقتصادی عراق است. با آنکه دولت به ریاست عادل عبدالمهدی استعفا کرده، اعتراض‌ها هنوز در جریان است.

جمعه شب در تجمع معترضان در دو نقطه میدان الخلانی و پل السنک بغداد، بر اثر تیراندازی افراد مسلح نقابدار، حدود هشتاد نفر جان باخته و دهها نفر مجروح شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها