اعتصاب گسترده فلسطینیان در شهر الخلیل

اعتصاب گسترده فلسطینیان در شهر الخلیل
سه شنبه 19 آذر 1398 - 20:50

فلسطینیان به دنبال اقدام رژیم اشغالگر به گسترش شهرکسازی در الخلیل ، اعتصاب گسترده‌ای کرده اند که روند تجاری این شهر را فلج کرده است

العالم- فلسطین اشغالی

به نقل از شبکه تلویزیونی العربی، فلسطینیان به دنبال اقدام رژیم اشغالگر صهیونیستی به گسترش شهرکسازی در الخلیل در کرانه باختری اشغالی رود اردن؛ اعتصاب گسترده‌ای کرده اند که روند تجاری و همه اماکن حیاتی این شهر را فلج کرده است.

درگیری‌هایی میان ده‌ها نفر از فلسطینیان و نظامیان اشغالگر اسرائیل در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری اشغالی رود اردن رخ داد. مردم در این شهر به درخواست جنبش فتح در اعتراض به گسترش شهرک سازی‌های اسرائیل به اعتصاب گسترده اقدام کرده اند.
یار العمله گزارشگر العربی گفت: شهرک جدیدی به شهرک‌های (صهیونیست نشین) در شهر خلیل الرحمان اضافه می‌شود.
نفتالی بنت وزیر امنیت دولت اشغالگر اسرائیل، طرح ساخت شهرک سازی به جای بازار فلسطینی معروف به بازار سبزیجات را تصویب کرد.
طبق برنامه اسرائیل ۷۲ واحد جدید به جای تقریبا ۵۰ مرکز تجاری فلسطینی ساخته خواهد شد که هدف از آن افزایش تعداد شهرک‌ها و ایجاد پیوستگی جغرافیایی میان شش کانون شهرک نشین داخل شهرک قدیمی است تا تعداد آن‌ها به هفت شهرک برسد.
گزارشگر افزود: فلسطینیان در واکنش به اسکان شهرک نشینان در داخل شهر الخلیل، اعتصاب گسترده‌ای به راه انداختند. اعتصاب‌ها باعث فلج شدن بخش تجاری و همه اماکن حیاتی در این شهر شده است و درگیری‌هایی در منطقه «باب الزاویه» و شهرک قدیمی صورت گرفت و نظامیان اشغالگر از بمب‌های صوتی و پلاستیکی استفاده کردند.
سالم الزغیر یکی از شرکت کنندگان در این اعتصابات گفت: «این اعتصاب پیام کوتاه مردم الخلیل به شهرک سازی و اشغالگری است. ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اقدامات خود نمی‌تواند، شهرک سازی را در کرانه باختری مشروعیت ببخشد. شهر الخلیل شهر با اصالتی است.»
گزارشگر افزود: تقریبا ۸۰۰ شهرک نشین با حمایت هزاران نفر از نظامیان رژیم اشغالگر در این شهرک‌ها سکونت دارند. این شهرک نشینان هر روز در تلاش برای ارعاب فلسطینیان و واداشتن آن‌ها به تخلیه شهر، تجاوزاتی علیه آن‌ها مرتکب می‌شوند و خانواده‌های فلسطینی که در برابر شهرک نشینان مسلح پایداری و مقاومت می‌کنند، با پاسخ نظامیان رژیم اشغالگر مواجه می‌شوند که در شلیک گلوله جنگی به سوی غیر نظامیان بی سلاح تردید نمی‌کنند.
گزارشگر در پایان گفت: رژیم اشغالگر با حمایت و استقبال آمریکا و بدون توجه به قانون بین المللی یا مطالبات فلسطینیان در خصوص توقف شهرک سازی اقدام به تقدیم دارایی‌های فلسطینیان به شهرک نشینان می‌کند و این اقدام یعنی شهرک سازی سال هاست که مسبب اصلی توقف مذاکرات و عامل اصلی از میان رفتن راه حل دو کشور است.

نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت‌های گسترده‌ای را آغاز و ده‌ها فلسطینی ساکن قدس از جمله چند جوان و رهبر فلسطینی را به اتهام دست داشتن در فعالیت‌هایی علیه طرح و نقشه‌های یهودی سازی شهر اشغالی قدس بازداشت کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، قدس همچنان صحنه سرکوب فلسطینیان بدست نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی است.
فادی مطور، از فعالان فلسطینی ساکن قدس در این باره به العالم گفت: «این تدابیر و این بازداشتها، تلاشی است برای تسلیم کردن فعالان قدس نشین و محدود کردن فعالیت‌های آنان و همچنین اجرای طرح و نقشه‌های اسرائیلی بدون مقاومت و مبارزه علیه آنان».
این بازداشت‌ها تنها دو هدف دارد، یا محاکمه‌هایی که به چند سال اسارت پشت میله‌های زندان بدون داشتن کوچکترین حقی از حقوق اسارت منجر می‌شود یا تصمیماتی مبنی بر تبعید از بخش قدیمی قدس و مسجد الاقصی و محروم شدن از نماز خواندن در آن. به گونه‌ای که طی یک هفته اخیر بیش از ۱۰ فعال و روحانی قدس نشین، قربانی قانون تبعید شدند.
شیخ ناجح بکیرات، معاون اوقاف اسلامی و تبعید شده مسجد الاقصی در این باره به العالم گفت: «دلیل اصلی تبعید‌های رژیم اشغالگر در شهر قدس و مسجد الاقصی، این است که ما اشغالگری را نمی‌پذیریم و علیه آن مقاومت می‌کنیم، با این یورش‌ها و همه سیاست‌های اشغالگر که هدفش تبدیل مقدسات اسلامی به مقدسات یهودی است، مخالفیم».
آنچه قدس از آن رنج برده و می‌برد، تنها گوشه‌ای از نقشه‌ها و طرح‌های آتی رژیم اشغالگر است، با این حال ایستادگی قدس نشین‌ها ادامه خواهد داشت، حتی اگر عرب‌ها دست به کار نشوند یا وجدان جهانی بیدار نشود.
در سایه سبقت گرفتن برخی نظام‌های عربی از یکدیگر برای عادی سازی روابطشان با رژیم اشغالگر اسرائیلی و سرگرم بودن فلسطینیان به اوضاع داخلی خود، رژیم اشغالگر، قدس را به تنهایی در اختیار دارد، اما در سایه ایستادگی اسطوره‌ای قدس نشینها، همه تلاشهایش با شکست روبرو می‌شود.

خبرگزاری صداو سیما

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها