کشمکش های انتخاباتی در الجزایر و مخالفت گسترده با عناصر بوتفلیقه + فیلم

پنج‌شنبه 21 آذر 1398 - 16:04

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر برای انتخاب رئیس جمهور جدید در میان اختلاف و چند دستگی مردمی و دیدگاه های مخالف و موافق آغاز شد.

العالم - آفریقا

در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر 5 نامزد بر سر جانشینی عبد العزیز بو تفلیقه با هم رقابت می کنند. بخشی از توده مردم الجزایر آنها را از مزدوران حکومت سابق می دانند.

انتخابات الجزایر با شرکت 5 تن از عناصر حکومت پیشین در وضعیتی بی سابقه در این کشور برگزار می شود؛ به نحوی که پیش بینی نتایج انتخابات دشوار کرده است. با توجه به تحریم احتمالی انتخابات، پیش بینی اینکه، انتخابات به دور دوم کشیده شود یا خیر دشوار است.

در مقابل، حکومت این کشور به سردمداری ارتش بر اجرای انتخابات در موعد مشخص به هر قیمتی به منظور از خروج بحران سیاسی و سازمانی اصرار می ورزد. همچنین عزم خود را برای اجرای تدابیر و اصلاحات مد نظر، به منظور حفظ ساختار و بافت 50 ساله نظام جزم کرده است و در مقابل مخالفت قاطعانه خود را با روند انتقالی که مخالفان و جامعه مدنی برای اصلاح نظام و تغییر قانون اساسی پیشنهاد کرده اند، اعلام کرده است.

این در حالی است که در سایه ابهام آلود بودن فضای سیاسی کشور، خبری از نظرسنجی نیست و عمده گمانه زنی ها حول محور آمار مشارکت می چرخد و در حالی که ارتش، شهروندان را به پای صندوق های رأی می خواند، مخالفان خواستار تحریم انتخابات شده اند.

24 میلیون واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند اما اغلب ناظران پیش بینی کرده اند که در کشوری که اساسا آمار مشارکت پایین است، تحریم گسترده ای در انتظار انتخابات باشد.

این انتخابات بر پایه نظام دو دوره ای برگزار می شود و چنانچه هیچ یک از نامزدها نصف آرا یا بیشتر را به دست نیاورند، دور دوم انتخابات بین نامزهایی که بیشترین آرا را در دور اول به دست آورده اند، برگزار می شود.

پربیننده ترین خبرها