قبرس شمالی؛

سایت پروازی پهپادهای ترکیه برای محافظت از کشتی‌های حفاری

سایت پروازی پهپادهای ترکیه برای محافظت از کشتی‌های حفاری
شنبه 23 آذر 1398 - 09:49

منابع محلی می‌گویند، ترکیه قصد دارد کشتی‌های حفاری خود در شرق دریای مدیترانه را با هواپیماهای بدون سرنشین محافظت کند.

العالم - ترکیه

بعد از تهدیدهای مکرر اتحادیه اروپا و برخی کشورهای حوزه مدیترانه به مقابله با حفاری نفت‌وگاز ترکیه در بخش‌های شرقی این دریا، ترکیه به استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای اسکورت و محافظت از کشتی‌های حفاری خود روی آورد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع محلی، دولت خودخوانده قبرس شمالی، فرودگاه «گِتیچ‌قلعه» در خاک خود را برای پرواز پهپادهای ارتش ترکیه جهت اسکورت و محافظت از کشتی‌های حفاری این کشور که در مدیترانه فعالیت می‌کنند، اختصاص داد.

بر این اساس، خبرگزاری خصوصی «دِمیرورِن» گزارش داد پهپادهای مسلح و غیرمسلح ترکیه‌ای از شانزدهم دسامبر (بیست‌وپنجم آذر)‌ پروازهای عملیاتی خود را از این فوردگاه در شمال قبرس آغاز می‌کند.

به نوشته این خبرگزاری، اقدامات برای آماده‌سازی این فرودگاه – که نام دیگر آن «لِفکونیکو» است – از مدت‌ها پیش آغاز شده و یک تیم متخصص از نیروی هوایی ترکیه این فرودگاه را برای استقرار پیشنهاد داده است.

پیش از این، وزارت دفاع قبرس برای رصد تحرکات حفاری ترکیه در آب‌های مدیترانه، چهار فروند پهپاد تاکتیکی «ارو استار» را از رژیم صهیونیستی خریداری کرده بود.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «ترک‌نشین» در شمال و «یونانی‌نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش‌هایی برای تنش زدایی صورت گرفته، اما به شکست انجامیده است.

اتحادیه اروپا چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

بعد از این هشدارها و بی‌توجهی ترکیه بود که اتحادیه اروپا ساز و کار تحریم‌های احتمالی علیه این کشور بابت عملیات حفاری در سواحل قبرس را تصویب کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها