واکنش ترکیه به تحریم آمریکا به خاطر خرید سامانه روسی اس 400/ اقدام واشنگتن اهانت به تصمیم گیری های حاکمیتی آنکارا است

واکنش ترکیه به تحریم آمریکا به خاطر خرید سامانه روسی اس 400/ اقدام واشنگتن اهانت به تصمیم گیری های حاکمیتی آنکارا است
پنج‌شنبه 21 آذر 1398 - 13:54

وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای در واکنش به تصویب لایحه قانون تحریم ترکیه در مجلس سنای آمریکا به دلیل خرید سامانه های دفاع موشکی «اس ۴۰۰» از روسیه، این اقدام سنا را اهانت به تصمیم گیری های حاکمیتی آنکارا و آسیب زننده به روابط دو کشور خواند.

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، این بیانیه در واکنش به تصویب لایحه قانون کمیسیون روابط خارجی در مجلس سنای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم ترکیه به دلیل عملیات موسوم به «چشمه صلح» و خریداری سامانه دفاعی «اس ۴۰۰» صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: ما انگیزه کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا را درباره این لایحه می دانیم و دلیل آن ناامیدی عمیق ناشی از ضربه سنگینی است که ما به طرحی که از مدت ها پیش برای (شمال سوریه) آماده شده بود، وارد کردیم.

طبق این بیانیه، تلاش کنونی طی هفته های اخیر در دو مجلس کنگره آمریکا در راستای محاسبات سیاسی داخلی صورت می گیرد که محافل مخالف ترکیه، از آن حمایت می کنند.

وزارت خارجه ترکیه، این تلاش را شکل جدیدی از اهانت به تصمیم های حاکمیتی مرتبط به امنیت ملی این کشور دانست.

این وزارتخانه اعلام کرد که این اقدام ها تنها به مناسبات ترکیه- آمریکا صدمه می زند.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه اعلام کرد که این وزارتخانه پاسخ لازم را به لایحه قانون مشابهی که نمایندگان آمریکا در ۲۹ اکتبر (۷ ابان) گذشته تصویب کرده بودند، داده است.

این بیانیه از مجلس سنای آمریکا خواست که با تدبیر عمل کند و با اتخاذ موضعی سازنده اجازه ندهد به اهداف مشترک دو کشور در عالی ترین سطح صدمه ای وارد شود.

به گزارش ایرنا، کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) لایحه قانون تحریم ترکیه را تصویب کرد.

۱۸ تن از نمایندگان آمریکا به این لایحه رای مثبت و ۴ نفر رای منفی دادند.

قرار است این لایحه امروز در مجمع عمومی مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته شود.

تحویل مجموعه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه با مخالفت شدید آمریکا روبرو شد و واشنگتن فشارهای گسترده‌ای را برای انصراف آنکارا از خرید این تسلیحات از مسکو بکار گرفته است.

روسیه تابستان گذشته تسلیحات پدافند موشکی اس۴۰۰ برای چهار گردان موشکی مطابق قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را به ترکیه تحویل داد.

رئیس سازمان فدرال همکاری‌های فنی-نظامی روسیه نیز 15 آذرماه از احتمال امضای قرارداد فروش سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه خبر داد.

پربیننده ترین خبرها