تکاپوی آمریکا برای اثرگذاری در انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق

تکاپوی آمریکا برای اثرگذاری در انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق
دوشنبه 25 آذر 1398 - 12:20

یک منبع مطلع از تلاش همه‌جانبه و سازماندهی‌شده آمریکا برای روی کار آوردن نخست‌وزیر باب میل خود در عراق خبر داد.

العالم - آمریکا

یک منبع مطلع اعلام کرد که آمریکا از حوادث جاری در عراق، پیشی گرفته و تلاش دارد به هر قیمتی نخست وزیر متبوع خود را حتی اگر او شخصیت فاسدی باشد، برای عبور از تنگنایی که خود را در آن گرفتار کرده، در این کشور بر روی کار آورد.

به نوشته خبرگزاری عراق «براثا»، این منبع افزود: آمریکا با ارسال شماری از مزدورانش با تابعیت عراق به صفوف تظاهرات‌کنندگان عراقی و نفوذ به این اعتراض‌ها و سمپاشی علیه نیروهای امنیتی و دولت عراق به طور کلی، خود را وارد یک باتلاق کرد و اکنون تمام تلاش خود را وقف خروج از این تنگنا، از طریق انتخاب نخست‌وزیر متبوعش است.

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها تلاشهای زیادی مبذول داشتند و پول زیادی برای موج‌سواری بر تظاهرات‌های عراق و هدایت آن برای اعمال فشار بر دولت عبدالمهدی صرف کردند. عبدالمهدی نیز در نتیجه فشارها و نیز چالش‌های بزرگی که با آن مواجه بود، استعفاء کرد.

به گفته این منبع، آمریکا که تمام حساب‌و‌کتابهایش در ایجاد آشوب در عراق به هم ریخته، اکنون با تکیه بر قدرت رسانه‌‌ای و تبلیغاتی که عقل جمعی تظاهرات‌های عراق را هدایت می‌کند، به تغییر سیاسی دلخواه در این کشور دل بسته است. در نتیجه هر نامزدی که مورد نظرش باشد، با حمایت کمپین‌های رسانه‌ای همراه خواهد شد و به طور بی‌سابقه‌ای در میدان‌های اعتراض و خیابان‌های عراق در حمایت از او شعار داده خواهد شد و هر مخالفتی با آن، صدای ناهنجار خواهد شد.

این منبع گفت: این اتفاق همان‌گونه رخ می‌دهد که تنها در عرض یک شبانه‌روز، ایران در نظر برخی عراقی‌ها به شیطان و آمریکا به یک فرشته بدل شد و سوزاندن وطن یک قهرمانی شایسته تقدیر و تشکر فراوان شناخته شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها