چرا عربستان نیروهای سودانی را از ساحل غربی یمن عقب کشید

چرا عربستان نیروهای سودانی را از ساحل غربی یمن عقب کشید
دوشنبه 25 آذر 1398 - 20:09

خبر:

در حالی که دیروز طی مراسمی با حضور علی صالح عفاش (برادر ناتنی عبدالله صالح) از حضور نیروهای سودانی در جنگ یمن و بویژه در ساحل غربی تقدیر بعمل، خروج این نیروها از این منطقه اعلام شد.

تحلیل:

- پیش از این در سفر حمدوک؛ نخست وزیر سودان به واشنگتن اعلام شده بود نیروهای یمنی حاضر در جنگ یمن از 15 هزار به 5هزار نفر کاهش میابند. متعاقب این مساله دیروز با این بخش از نیروها در ساحل غربی خداحافظی شد. این در حالی است که تعداد نیروهای رسمی نظامی سودانی حاضر در یمن 15000 هزار نفر گزارش شده و تعداد غیر اعلامی و غیر رسمی آن در قالب مزدوران و ملیشیات در پاره ای آمارها به 40 هزار نفر میرسد.

- در معاف کردن بخشی از نیروهای سودانی حاضر در یمن برخی معتقدند تلاش عربستان برای کاهش هزینه ها دلیل اصلی این مساله است بویژه که سعودی امیدوار است بتواند وضعیت ارام کنونی درجبهه های یمن را ادامه دهد. در عین حال برخی معتقدند نیاز عربستان به جنگجویان سودانی در قالب استمرار حضور میلیشیات و مزدوران سودانی مرتفع میشود و نیازی به بهره گیری از نیروی اضافی و آنهم در قالب نشان دار و رسمی نیست.

- اما در اینکه سرنوشت دیگر نیروهای سودانی جنگجو در یمن چیست؟ بنظر می‌رسد سعودی ترجیح دهد از آنها در کنار مرزهای خود و برای حفاظت از مرزها بهره برداری کند. البته پیش از این نیز از نیروهای سودانی در خط مقدم نبرد استفاده میشد ودرحقیقت این نیروها سپر بلای نیروهای سعودی واماراتی درجنگ با یمنیها بودند

پربیننده ترین خبرها