العالم-تحلیل روز
حمدوک تاکید کرد که درخصوص مسائل مربوط به ارسال کمک های بشر دوستانه، حقوق بشر، آزادی های دینی، روابط با کره شمالی و آغاز عمل جدی در روند صلح در سودان توافقاتی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد که دو پرونده همکاری درخصوص مقابله با تروریسم و پرداخت غرامت به بازماندگان کشته شدگان آمریکایی که درجریان انفجار سفارتخانه این کشور در نایروبی در سال 1998، همچنان بر روی میز مذاکرات مانده است، اما درخصوص پرونده اول، ابوبکر دمبلاب رئیس دستگاه اطلاعات سودان که در سفر به آمریکا حمدوک را همراهی می کرد، نشست مهمی را با سازمان جاسوسی آمریکا برگزار کرده و نتایج رضایت بخشی حاصل شد، در پرونده دوم نیز مذاکرات همچنان درخصوص پرداخت غرامت ادامه دارد.
با این حال آنچه که آمریکا از آن به عنوان "همکاری در زمینه مقابله با تروریسم" یاد می کند همواره بهانه ای است برای اینکه زمینه را برای تداوم مداخلات آمریکا در امور داخلی کشورها و به تاراج بردن ثروت کشورها ایجاد می کند که نمونه های آن را می توان به وضوح در افغانستان، عراق، سوریه و تلاش برای برهم زدن امنیت و ثبات در ونزوئلا و برخی کشورهای آمریکای لاتین دید.
روابط میان کشورها معمولا بر اساس اصل منافع مشترک استوار است اما آمریکا خاصه در زمان ریاست جمهوری ترامپ تنها با شعار "آمریکا در اولویت است" در روابط با دیگر کشورها پیش میرود، چنانچه این عبارت شعار انتخاباتی ترامپ بود و در پیشینه فعالیت های تجاری وی با همپیمانانش در منطقه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی قابل مشاهده است. درواقع مفهوم منافع مشترک در میان کشورها، جایگاهی در قاموس ترامپ ندارد و تا بدانجا پیش می رود که در تعاملات دوجانبه، خدماتی که ارائه می دهد دهها برابر کمتر از آن چیزی است که باید ارائه دهد.
در اینجا باید تاکید کرد که به هیچ وجه نمی توان به آمریکا اعتماد کرد و تجارب پیشین اثبات کرده است که آمریکا سر بزنگاه به همپیمانانش در منطقه پشت می کند، کردهای سوریه بهترین مثال در این زمینه است، آمریکا از کردهای سوریه در مدت زمانی به عنوان مهره فشارعلیه سوریه استفاده کرد و داعیه حمایت از کردها را سر می داد اما در شرایطی که کردها در معرض حملات ترکیه قرار گرفتند پشت آنها را خالی کرده و آن ها را به حال خود رها کرد.
سودان هم اکنون از وضعیت اقتصادی نابسامانی رنج می برد و تحریم های آمریکا نیز این وضعیت را بغرنج تر از پیش کرده است و بار مضاعفی را بر دوش دولت می گذارد و به رغم وجود و کثرت کالا به شکل بهینه توزیع و استفاده نمی شود و عملکرد بازار و بانک های جهانی به ضرر شهروندان سودانی است، در این وضعیت نابسامان اقتصادی دولت حمدوک در موقعیت سخت و چالش برانگیز رفع تحریم های آمریکا قرار دارد، با این حال دولت حمدوک باید با هشیاری پیش برود و فشارها باعث نشود که در برابر وعده و وعیدهای دولت آمریکا که در همه حال فقط به فکر منافع خودش است کمر خم کند.
آمریکا به خوبی از جایگاه استراتژیک سودان آگاه است و همواره می داند که سودان دروازه رابطه با دیگر کشورهای آفریقایی و کشورهای همجوار دریای سرخ است، افزون بر این آمریکا همواره در تلاش است تا از نفوذ اقتصادی و سیاسی چین در سودان بکاهد و هم اکنون در جایگاه وضع شرط و شروط برای سودان از موضع ضعف است و این بدان معناست که در آینده نزدیک سودان به یک معرکه تجاری میان واشنگتن و پکن تبدیل خواهد شد.
اگر در نظر داشته باشیم که دولت کنونی آمریکا به تعهدات خود در معاهدات بین المللی منعقد شده پایبند نیست و بدون هیچ توجیهی یک جانبه توافق ها را لغو می کند (همانند توافق زیست محیطی و برجام)، از همین منظر باید تاکید داشت که آمریکا کاملا غیر قابل اعتماد است و نمی توان برای حل مشکلات کشوری همچون سودان که از معضلات عدیده ای رنج می برد بر روی واشنگتن حسابی باز کرد، سودان باید در حساب کتابهای خود در رابطه با آمریکا بازنگری کند و همه تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار ندهد و بر روی تحکیم روابط خود با کشورهای همجوار و دیگر کشورهای عربی و اسلامی تمرکز کند.
اسامة الشيخ