روحانی به نشست مالزی رفت ملک سلمان قهر کرد؛ چرا؟

روحانی به نشست مالزی رفت ملک سلمان قهر کرد؛ چرا؟
چهارشنبه 27 آذر 1398 - 20:19

خبر:

در حالی که نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی برگزار میشود پادشاه سعودی از حضور در این نشست سرباز زد.

تحلیل:

- در حالی که نشستهای سران کشورهای اسلامی برای رسیدگی و بحث بر سر مسائل جهان اسلام تشکیل میشود پادشاه سعودی در این نشست حاضر نشد و البته عمران خان نیز در آخرین ساعات از حضور در این اجلاس امتناع کرد. بسیاری عدم حضور عمران خان در این نشست را بی ارتباط با سفر اخیر عمران‌خان به سعودی ارزیابی نمیکنند؛ سفری که حاصل آن دریافت 5میلیارد کمک مالی ازسعودی بود.

- با توجه به سفر اردوغان، امیر قطر بالاخره روحانی به مالزی بسیاری بر این باورند که ملک سلمان بدلیل هراس از اینکه در عزلت قرار گیرد از حضور در این اجلاس سر باز زده است.

- عدم حضور ملک سلمان در این اجلاس در عین حال نشانگر آن است که عربستان در حالی نقش خود ساخته‌ای بنام "رهبری جهان اسلام" را برای خود متصور می‌داند که در عمل هیچ اعتماد و اطمینانی به آن ندارد.

- با توجه به در پیش بودن «اجلاس 20» در عربستان بنظر می‌رسد پادشاه سعودی ترجیح می‌دهد از حضور در هر جلسهای در سطح بین المللی که حباب هیمنه پادشاهی سعودی را تهدید کند پرهیز نماید.

- همچنین این عدم حضور نشان می‌دهد که ادعاهای اخیر نزدیکی قطر با عربستان بیش از آنکه بهره‌ای از واقعیت داشته باشد درسطح نمایشی معطوف به تأمین برخی مصالح فیمابین دو کشور است این درحالی است که هنوز از عدم حضور امیر قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض چند روزی نگذشته است.

پربیننده ترین خبرها