الاخبار: محال است هشت مارس به گزینه آمریکا برای نخست‌وزیری لبنان رأی دهد

الاخبار: محال است هشت مارس به گزینه آمریکا برای نخست‌وزیری لبنان رأی دهد
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 12:30

با کناره‌گیری «سعد الحریری»، هشت مارس و «التیار الوطنی الحر» یکی از وزرای سابق لبنان به نام «حسان دیاب» را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای پست نخست‌وزیری در نظر گرفته‌اند و به گزینه آمریکا رأی نخواهند داد.

العالم - لبنان

همانطور که برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند «سعد الحریری» دیشب (چهارشنبه شب) از نامزدی برای نخست‌وزیر لبنان کنار کشید.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت، خطرناک‌ترین تنش در کشور تنش شیعی-سنی است و به همین دلیل از لحظه استعفای الحریری، دوگانه شیعه یعنی جنبش‌های حزب‌الله و امل سعی کردند با الحریری به عنوان نماینده طایفه سنی به تفاهم برسند تا کشور را از فتنه مذهبی نجات دهند.

این روزنامه در ادامه عقب کشیدن الحریری از نامزدی برای نخست‌وزیری را طرح و نقشه آمریکا برای عدم هماهنگی میان دو طایفه شیعه و سنی خواند و نوشت، این اقدام آمریکا جدید نیست بلکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور پیشتر اعلام کرده بود حزب‌الله نباید در دولت لبنان حضور داشته باشد.

شانه خالی کردن سعد از نامزد شدن

الاخبار افزود، دیروز الحریری با «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار کرد و بر اساس گفته منابع آگاه، بری به وی پیشنهاد دولتی متشکل از ۱۸ وزیر شامل ۱۴ وزیر تکنوکرات و چهار چهره سیاسی را داد. همچنین بری به الحریری قول تأمین شصت رأی با قانع کردن احزابی مانند «الطاشناق و السوری القومی الاجتماعی» را داد و قرار شد شخص الحریری هم برای کسب آرای ائتلاف‌های رئیس‌جمهور و «القوات اللبنانیه» بکوشد اما سعد الحریری نیم ساعت قبل از صدور بیانیه‌اش به اطلاع «علی حسن خلیل» وزیر دارایی رساند که نامزد نمی‌‎شود. هنگامی که از وی خواسته شد نامزدی را برای این پست معرفی کند، گفت که خودتان راه‌حلی پیدا کند.

آمریکا دنبال نخست‌وزیر شدن نواف سلام است

این روزنامه سپس نوشت، هشت مارس و «التیار الوطنی الحر» آگاه شدند که آمریکا دنبال نامزدی «نواف سلام» برای نخست‌وزیری است.

به نوشته الاخبار، القوات‌اللبنانیه که گفته بود به هیچ کسی برای نخست‌وزیری رأی نمی‌دهد و در تلاش است که الحریری را قانع کند به نواف سلام رأی دهد؛ گزینه‌ای که ائتلاف هشت مارس و التیار الوطنی‌ الحر محال است او را قبول کنند. به همین دلیل این دو ائتلاف نام وزیر سابق «حسان دیاب» را به عنوان گزینه جایگزین مطرح کرده‌اند. دیاب دو روز پیش با «میشل عون» رئیس‌جمهور دیدار داشت و دیروز پس از مشورت بار دیگر به دیدار عون رفت و گفت، در صورتی که قبول این پست منجر به کاهش تنش در کشور می‌شود، حاضر است آن را بپذیرد.

الاخبار در ادامه پیش‌بینی کرد، اگر امروز اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد دیاب با حدود هفتاد رأی مأمور به تشکیل دولت خواهد شد.

حسان دیاب در شش ژانویه ۱۹۵۹ در بیروت متولد شد و در دولت «نجیب میقاتی» در سال ۲۰۱۱ وزیر آموزش عالی بود. وی دارای مدرک لیسانس در رشته ارتباطات، فوق لیسانس در رشته مهندسی سیستم‌های رایانه‌ای و مدرک دکترا در رشته مهندسی کامپیوتر است. دیاب در سال ۱۹۸۵ به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست و استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی و معماری است.

فارس

پربیننده ترین خبرها