تاثیر منفی بحران نقص فنی و توقف تولید بوئینگ بر رشد اقتصادی آمریکا

تاثیر منفی بحران نقص فنی و توقف تولید بوئینگ بر رشد اقتصادی آمریکا
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 23:24

کارشناسان اقتصادی درباره پیامد منفی توقف ساخت هواپیماهای "۷۳۷ مکس" بوئینگ برای رشد اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ بیکاری هشدار دادند.

العالم ـ آمریکا

بنا به گزارش پایگاه خبری "ان پی آر" آمریکا، به دنبال اعلام رسمی توقف تولید جت ۷۳۷ مکس توسط شرکت آمریکایی بوئینگ، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند که رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰، نیم درصد کاهش یابد.

شرکت بوئینگ آمریکا بامداد سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جلسه مشورتی تصمیم بر این گرفته شد تا تولید هواپیمای ۷۳۷مکس در ژانویه سال ۲۰۲۰ متوقف شود.

ان پی آر در ادامه نوشت: این غول هواپیما و هوافضا برای اقتصاد کشور بسیار مهم است. بوئینگ صادرکننده شماره یک آمریکاست و تصمیم این هفته برای توقف تولید هواپیمای مساله دار ۷۳۷مکس بازتاب زنجیره واری در صنایع آمریکا خواهد داشت.

بسیاری از تحلیلگران می گویند که این توقف باعث کاهش رشد اقتصادی در حدود نیم درصد و در نهایت منجر به اخراج کارگران از کار خواهد شد.

به نوشته ان پی آر، بوئینگ بزرگترین صادرکننده ایالات متحده آمریکا است و زیر مجموعه های تولیدی آن در بخش های مختلف صنعتی حضور دارند. بنابراین تعلیق مکس ۷۳۷، تولید کنندگان بزرگ و کوچک بسیاری را در ایالات متحده و خارج از این کشور تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از جمله شرکت بزرگ آمریکایی جنرال الکتریک دچار خسارت خواهد شد. این شرکت، موتورهای جت و سیستم‌های هوانوردی اسپریت را برای بوئینگ می سازد.

به نوشته ان پی آر، با توقف تولید ۷۳۷مکس، ضربه‌ای به خط اصلی تولیدات جنرال الکتریک وارد می شود.

رویترز در هفته گذشته نوشت که تنظیم کننده حمل و نقل هوایی آمریکا و اداره هواپیمایی فدرال (FAA) تصمیمی برای بازگشت هواپیماهای مکس ۷۳۷ به خطوط هوایی تا قبل از سال آینده را ندارند.
به دنبال ۲ حادثه سقوط در یک سال گذشته، پرفروش‌ترین هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ آمریکا از ماه مارس (فروردین) تا کنون زمین گیر شده است.
در اکتبر (آبان) سال گذشته به دنبال سقوط یک فروند بوئینگ ۷۳۷مکس متعلق به خط هوایی لیون اندونزی بیش از ۱۸۹ نفر جان خود را از دست دادند.
تنها با گذشت چند ماه، در مارس سال جاری نیز با سقوط یک فروند بوئینگ مکس ۷۳۷ متعلق به خط هوایی اتیوپی بیش از ۱۵۷ نفر کشته شده‌اند.

این ۲ رخداد ناگوار برای بوئینگ در حالی بوده است که هواپیماهای ۷۳۷ مکس تازه‌ترین مدل از خط تولید موفق بوئینگ به حساب می آمدند.

به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات منتشر شده در تارنمای بوئینگ، مدل ۷۳۷ مکس سریعترین هواپیمای فروخته شده در تاریخ این شرکت بوده است و کشورهای زیادی آن را خریده‌اند.

طبق گزارش «سی‌ان‌ان مانی»، ۷۲ درصد هواپیماهای تحویلی بوئینگ در سال ۲۰۱۸ مربوط به مدل ۷۳۷ بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها