نخست وزیر جدید عراق چه زمانی مشخص خواهد شد؟

نخست وزیر جدید عراق چه زمانی مشخص خواهد شد؟
شنبه 30 آذر 1398 - 16:21

مراجع دینی عراق بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پس از تصویب قانون جدید و تشکیل کمیته مخصوص آن برای احیای اعتماد به انتخابات به عنوان بخشی از تلاش های صورت گرفته برای حل بحران این کشور، شدند.

العالم - عراق

در همین راستا برخی نمایندگان پارلمان عراق از برهم صالح، رئیس جمهور این کشور خواستند در راستای اجرای رهنمودهای مراجع، هر چه زودتر شخص مستقلی را مأمور تشکیل کابینه کند. آنها همچنین درباره تحریک های جاری و توسعه دامنه بحران به دلیل مواضع سیاسی گروه های مختلف، هشدار دادند.

ناظران سیاسی به اتفاق معتقدند که مواضع مراجع عالی قدر در نجف اشراف کاملا روشن و واضح است و بر ضرورت حل بحران تأکید دارد؛ چرا که همواره از همه گروه های سیاسی خواسته اند که با ایجاد کانال های ارتباطی با معترضان، در جهت تأمین خواسته های آنها بکوشند.

تحلیل گران سیاسی، با اشاره به این موضوع که از جمله خواسته های معترضان در عراق معرفی یک نامزد مستقل و سالم برای نخست وزیری است تصریح کردند که مواضع اخیر مراجع تضادی با عملکرد فراکسیون های سیاسی در داخل پارلمان ندارد بلکه بیش از هر چیز گویای تلاش آنها برای پایان دادن به بحران جاری در عراق است.

این در حالی است که برخی ناظران معتقدند که این فراکسیون های سیاسی هستند که در راه فرایند سیاسی در عراق کارشکنی می کنند چون خود را ملزم به رعایت چارچوب های سیاسی کشور نمی دانند و پیوسته می کوشند از آن عدول کنند؛ آنها در واقع نمی خواهند به طور قانونی و بر اساس قانون اساسی کشور دست از قدرت بکشند چون می دانند که با تصویب قانون انتخابات جدید از عرصه قدرت بیرون انداخته می شوند.

برخی دیگر نیز معتقدند فراکسیون های سیاسی به خواسته مردم مبنی بر انتخاب نخست وزیر مستقل به دور از فضای سیاسی کنونی بی توجه هستند.

در این گیر و دار گروه های سیاسی همچنان بر سر انتخاب نخست وزیر جدید، به رغم پایان مهلت قانونی، با هم اختلاف دارند.

پربیننده ترین خبرها