سوءاستفاده داعش از تظاهرات برای تثبیت نفوذ خود و اجرای عملیات در شهرهای عراق

سوءاستفاده داعش از تظاهرات برای تثبیت نفوذ خود و اجرای عملیات در شهرهای عراق
يکشنبه 1 دی 1398 - 23:12

روزنامه مونیتور روز یکشنبه نوشت گروه داعش با سوء استفاده از تظاهرات عراق در صدد نفوذ به داخل شهرها و انجام اقدامات تروریستی است .

العالم - عراق

همزمان با ادامه تظاهرات در شهرهای عراق؛ موج حملات داعش در چندین منطقه کشور نیز افزایش یافت و 4 نفر از اعضای الحشد الشعبی در انفجار خودرویی بمب گذاری شده توسط یک انتحاری در سامرا در استان صلاح الدین کشته شدند این گروه همچنین 10 دسامبر 2019 به شهرستان الدبس در استان کرکوک حمله کرد.

داعش در دهم دسامبر 2019 نیز سامانه دوربین های مرزی میان دو استان دیالی و صلاح الدین را هدف قرار داد ارتش عراق نیز 7 دسامبر 2019 در شمال این کشور به تعقیب آنان پرداخت.

نیروهای الحشد الشعبی نیز دوم دسامبر 2019 از کشته شدن 4 نفر از نیروهای خود در حمله داعش به استان دیالی در شرق عراق خبردادند این در حالی است که 16 نوامبر 2019 از ناکام ماندن تحرکات داعش برای سقوط مناطقی در کرکوک خبر داده بودند.

رئیس منطقه کردستان عراق پنجم دسامبر 2019، در راستای هشدار نسبت به افزایش خطر داعش همزمان با بحرانی شدن وضعیت کشور به دلیل تظاهرات و عدم ثبات سیاسی پس از استعفای عادل عبدالمهدی با فشار اعتراضات در 19 نوامبر 2019 ، حمله داعش به یکی از تیپ های پیشمرگه در شهرستان خانقین را دلیلی بر این دانست که این گروه تهدیدی برای امنیت و ثبات به شمار می روند.

"قیس الخزعلی " دبیر کل جنبش گردان های اهل الحق نیز از فعالیت داعش در تظاهرات ها خبر داد ، وی 4 دسامبر 2019 گفت داعش نفوذی هایی به تظاهرات عراق می فرستد، یکی از افسران فرمانده عملیات مشترک نیز گفت : فرماندهان الحشد الشعبی در صدد ترساندن معترضین بوده و آنها را مسئول ناامنی ها می دانند در حالی که می داند الحشد الشعبی مسئول طرح های امنیتی مناطق تحت مدیریت خود است.

صرف نظر از اختلافات درباره نقش داعش در تظاهرات ،بدون شک این گروه در تحریک مردم و ایجاد تنش های سیاسی و امنیتی و حتی اجتماعی نقش مهمی دارد.

"احمدالشریفی" تحلیلگرسیاسی عراق در گفت وگو با المونیتور گفت : داعش با سوء استفاده از مشغولیت نیروهای امنیتی به تظاهرات، در بغداد فعال است

الشریفی گفت:بقایای داعش توانست بانک مرکزی بغداد که در محاصره تظاهرکنندگان بود را هدف قرار دهد.

وی هم چنین پیش بینی می کند داعش عملیات تروریستی بزرگی را در بغداد،و استانهای جنوبی و مرکزی انجام دهد.

سرلشکرتحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک نیز ازتلاش داعش برای تحریک افراد باقیمانده داعش خبر داد.

وی افزود: معاون ابوبکر البغدادی که در کرکوک بازداشت شد در بازجویی ها اعتراف کرد که برای نفوذ در تظاهرات و انجام حملات نظامی برنامه ریزی می کند.

حنین القدو نماینده استان نینوا نیز در همین راستا گفت : داعش از مشغول بودن نیروهای امنیتی به تظاهرات مرکز و جنوب برای برنامه ریزی جهت حملات در مناطق شمالی سوءاستفاده می کند زیرا حملاتش در مقایسه با مناطق مرکزی و جنوبی گسترده تر و توانش بیشتر است .

"فلاح الخفاج"یکی از نمایندگان پارلمان که مسئول پرونده امنیتی و تروریسم استان بابل است گفت : داعش تظاهرات را فرصتی مغتنم برای حملات خود می شمارد .

احمد الجبوری نماینده استان نینوا نیز از فعالیت های تروریستی گسترده در سامرا و نینوا و اطراف صلاح الدین و کرکوک خبر داد مساله ای که مستلزم اقدامات امنیتی فوری برای تعقیب داعش است و این تصور می رود که امکان دارد آنان در دوره اعتراضها به مناطق پیشین خود بازگردند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها