نیویورک تایمز جاسوسی امارات از شهروندان این کشور را فاش کرد/ پیام رسان "توتاک" ابزار جاسوسی در امارات

نیویورک تایمز جاسوسی امارات از شهروندان این کشور را فاش کرد/ پیام رسان
دوشنبه 2 دی 1398 - 07:46

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که امارات از طریق برنامه پیام رسان "توتاک" که مورد استقبال شهروندان این کشور قرار گرفته، از آنها جاسوسی می‌کند.

العالم ـ آسیا

نیویورک تایمز بامداد دوشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و ارزیابی اطلاعات طبقه‌بندی شده نوشت: دولت امارات متحده عربی با استفاده از برنامه پیام رسان توتاک تلاش می‌کند تا هر مکالمه، جابه جایی، ارتباطات، قرار ملاقات، صدا و تصویر کسانی که از این برنامه در تلفن‌های خود استفاده می‌کنند را مورد ردیابی قرار دهد.

برنامه پیام رسان توتاک که چند ماه پیش ارائه شده مورد استقبال میلیون‌ها مخاطب قرار گرفته است. به طوری که این برنامه در یک هفته گذشته مورد استقبال اکثر شهروندان اماراتی قرار گرفته و چند میلیون‌ شهروند این کشور تا کنون این برنامه را در تلفن‌های خود نصب کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز در مصاحبه با مقامات اطلاعاتی و ارتباطاتی آمریکا فاش کرد که با روند استقبال شهروندان اماراتی از این برنامه، ابوظبی از توتاک به عنوان ابزار جاسوسی استفاده کرده و شهروندان خود را زیر نظر قرار داده است.

براساس این گزارش، کشورهای خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات پیش از این برای نظارت و جاسوسی از رقبای خارجی خود، روزنامه نگاران، منتقدان و ... از شرکت‌ها و پیمانکاران خصوصی مانند پیمانکاران اسرائیلی و آمریکایی استفاده می‌کردند. اما کارشناسان می‌گویند که توسعه توتاک نشان داد که دولت‌ها می‌توانند واسطه‌ها را حذف و به طور مستقیم از اهداف خود جاسوسی کنند که داوطلبانه و البته بی‌اراده، اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود: یک تحلیل فنی و مصاحبه با متخصصان امنیت کامپیوتر نشان داد که شرکت پشت توتاک، «بریج هولدینگ»، احتمالا یک شرکت وابسته به «دارک متر» Dark Matter، یک شرکت اطلاعاتی و هک مستقر در ابوظبی است؛ جاییکه مقامات اطلاعاتی امارات پیش از این افرادی را از آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل به خدمت گرفته بودند.

اپل و گوگل این نرم‌افزار را از فروشگاه‌های خود حذف کرده اند.

به گفته مقامات پیشین آمریکایی و همچنین کارمندان، شرکت دارک متر به خاطر جرایم سایبری تحت تحقیقات پلیس فدرال آمریکا قرار دارد. ارزیابی اطلاعاتی آمریکا و تحلیلهای فنی همچنین توتاک را به شرکت «پکس AI» مرتبط می‌کند که یک شرکت داده مستقر در ابوظبی است و به نظر می‌رسد به شرکت دارک متر وابسته است.

حکومت امارات اپلیکیشنهایی مثل واتس اپ و اسکایپ را محدود کرده و این مسأله باعث افزایش جذابیت اپلیکیشن‌هایی نظیر توتاک شده است.

پربیننده ترین خبرها