تظاهرات در الجزایر پس از انتخاب تبون ادامه دارد؛ چرا؟ + فیلم

دوشنبه 2 دی 1398 - 10:03

أمحمد بلقرون، استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی به العالم گفت: بزرگترین چالش پیش روی "عبد المجید تبون"، رئیس جمهور جدید الجزایر تکمیل مشروعیت ناقص خود است.

العالم - افریقا

بلقرون در گفتگو با شبکه العالم در برنامه "المغاربیه" گفت: از مجموع 44 میلیون نفر، 24 میلیون نفر در انتخابات الجزایر شرکت کردند و از این تعداد فقط 4 میلیون و 900 نفر به تبون رأی داده اند بنابراین مشروعیت وی بسیار محدود است.

وی خاطرنشان کرد که اولین چالش پیش روی تبون مشروعیت است و اینکه چگونه باید این مشروعیت ناقص را تکمیل کند.

وی تصریح کرد که بسیاری از مردم الجزایر، انتخابات اخیر در این کشور را دنباله پنجمین دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه، رئیس جمهور برکنار شده این کشور می دانند و لذا حاضر به شرکت در آن نشدند. تبون نیز از زمان ریاست جمهوری بومدین تا بوتفلیقه در دستگاه حکومت بوده است و لذا اکنون مشروعیت و مقبولیت چندانی در نظر افکار عمومی این کشور ندارد.

بلقرون تأکید کرد که اگر حکومت هم در جنبش مردمی 22 آوریل 2019 برای تغییر ریشه ای نظام و ساختار حکومت شرکت می کرد، بلقرون اکنون مشروعیت بیشتری می داشت.

از سوی دیگر ریاض الصیداوی، مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی عربی نیز گفت که در جنبش مردمی اخیر حتی یک گلوله هم شلیک نشد. مسالمت آمیز بودن این جنبش و عدم توسل به خشونت نکته بسیار مهمی است. کما اینکه دستگاه نظامی و امنیتی کشور هم دست به اسلحه نبرد.

صیداوی افزود: از جمله پیامدهای مثبت مسالمت آمیز بودن جنبش این بود که بر خلاف وضعیت لیبی، فرصت مداخله را از عوامل و محافل خارجی گرفت.

وی به وضعیت لیبی اشاره کرد و گفت که با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی، این کشور صحنه جنگ داخلی گسترده و نابودی حکومت شد و همین حوادث راه نفوذی برای عوامل خارجی و مداخله آنها باز می کنند. در حالی که الجزایر به سرنوشت لیبی دچار نشد چون راه نفوذ و رخنه ای باز نشد.

پربیننده ترین خبرها