طمع‌ ورزی‌های سعودی در شرق یمن؛ از نمایش فرار «هادی» تا سناریوی فرار از تنگه هرمز

طمع‌ ورزی‌های سعودی در شرق یمن؛ از نمایش فرار «هادی» تا سناریوی فرار از تنگه هرمز
چهارشنبه 4 دی 1398 - 14:05

با گذشت پنج سال از حمله ائتلاف سعودی به یمن کم کم نقاب‌ها کنار رفته و طمع‌های ریاض در استان «المهره» واقع در شرق یمن برای همه آشکار شده است.

العالم - یمن

از پایان سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) و آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۹) عربستان سعودی تحت بهانه‌هایی مختلف تجهیزات و نیروهای نظامی خود را در استان «المهره» واقع در شرق یمن مستقر کرد و با ادعای مبارزه با قاچاق جلوی دریانوردی و ماهیگیری در بندر «نشطون» را گرفت و فرودگاه بین‌المللی «الغیضه» را به پایگاهی نظامی تبدیل کرد.

وبگاه «انصارالله» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت، امروز و پس از گذشت پنج سال از آغاز جنگ سعودی و امارات علیه یمن، نقاب‌های آنها برای مداخله در امور سیاسی و نظامی یمن کنار رفته و سناریوهای حقیقی آشکار شده است. به ویژه آنچه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد نقشه این دو کشور برای بسط سیطره بر یمن و انتقال از تقسیم نفوذ در استان‌های جنوبی به تقسیم مناطق غنی از ثروت‌های طبیعی را آشکار کرد تا جا پای خود بر منابع نفت و گاز و غیره را محکم کنند.

در ادامه این گزارش آمده، طمع‌های توسعه‌طلبانه سعودی در یمن تنها بر پایه ظن و گمان رسانه‌ای نیست بلکه اخیرا اسنادی فاش شد که نشان می‌دهد ریاض قصد ایجاد بندری نفتی در استان المهره را دارد. این اتفاقات و اقدامات میدانی سعودی شکی باقی نمی‌گذارد که حضور نظامی سعودی در المهره برای جلوگیری از قاچاق نیست بلکه دستورکارهای توسعه‌طلبانه ای در کار است فهمیدن آن برای اهالی المهره سخت نیست به همین دلیل خشم اهالی این استان را برانگیخته و مرتبا دست به اعتراض در این مورد می‌زنند.

فشارهای مردمی در ابتدای کار موفق بود سعودی به خواست معترضان تن دارد و توافقی میان آن بسته شد. در پی این موضوع اعتراضات و تحصن‌ها دو ماه در المهره برگزار نشد اما این توافق زیاد طول نکشید و «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری به ریاض در دستورهایی مسؤولان المهره را که با معترضان همراه بودند، برکنار کرد.

وبگاه انصارالله افزود: شک‌های بسیاری درباره قصد و نیت ریاض هنگام بستن توافق با اهالی المهره وجود دارد و همین تردیدها دلیل نحوه تعامل وی با اعتراض‌ها در آغاز امر و کودتا علیه بندهای توافق در وهله بعد را توضیح می‌دهد. عربستان طمع رسیدن به «بحر العرب» و کنار زدن چالش‌های ایران را که ناشی از تسلط این کشور بر تنگه هرمز است، دارد خصوصا اینکه گزارش‌های رسمی از کانالی آبی که خلیج (فارس) را به بحر العرب از طریق المهره وصل می‌کند، صحبت می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده، مخالفان با مداخله خارجی در یمن، حضور سعودی در المهره را شبیه به «اشغالگری» می‌دانند، فرودگاه الغیضه شبیه به پایگاه نظامی شده و نیروهای سعودی دهها نقطه بازرسی در این استان ایجاد کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند این اقدامات ریاض افزایش تنش‎ها و اعتراضات مردمی علیه حضور ریاض را در پی خواهد داشت.

در پایان گزارش مذکور آمده، کارشناسان معتقدند در صورت جود ارتش یمنی واحد تحت فرماندهی واحد، عربستان نمی‌توانست به این اهداف خود برسد به همین دلیل خیلی زود از طریق متحد خود یعنی امارات اقدام به ایجاد نیروهای نظامی موازی کرد. ریاض اخیرا اقدام به تفکیک نظامیان وابسته به دولت مستعفی کرد، نظامیانی که آنها را برای مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرماندهی انصارالله ساماندهی کرده بود. رسانه‌های مورد حمایت سعودی و امارات هم شروع به تخریب چهره نظامیان یمنی در «حضرموت» و المهره کردند و به همین بهانه امارات و سعودی با نیروهای نظامی بسیار زیاد خود حتی حاکمیت محلی و امنیتی در این استان را از دست مقامات آن خارج کرد.

طی ماه‌های گدشته فاش شد که عربستان سعودی قصد دارد یک خط لوله نفتی از منطقه «الخرخیر» واقع در جنوب این کشور به بندر یمنی «نشطون» واقع در ساحل دریای عرب احداث کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها