پیام همکاریهای نظامی و امنیتی ایران، چین و روسیه برای آمریکا

 پیام همکاریهای نظامی و امنیتی ایران، چین و روسیه برای آمریکا
پنج‌شنبه 5 دی 1398 - 22:31

توسعه همکاریهای دفاعی و امنیتی ایران، چین و روسیه موید این واقعیت است که قدرتهای منطقه ای در تلاش هستند تا در برابر حضور و نقش آفرینی مخرب کشورهای فرامنطقه ای بویژه ایالات متحده آمریکا از منافع مشترک خود دفاع کرده و ظرفیتهای بومی را برای ایجاد امنیت و ثبات،جایگزین مداخله سوداگرانه و ناامن ساز کشورهای فرامنطقه ای نمایند .

العالم - ایران / سیاسی

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه فردا، جمعه ۶ دی ماه (۲۷ دسامبر) به مدت چهار روز در آب‌های شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهد شد.

ایران وچین در ۲۸ خردادماه سال ۱۳۹۶ نیز رزمایش مشترک دریایی برگزار کردند اما رزمایش مشترک میان ایران، چین و روسیه برای اولین بار برگزار می شود.

هفته گذشته نیز چین و روسیه به همراه ۴ کشور دیگر در دومین کنفرانس گفتگوی امنیت منطقه ای که به میزبانی ایران در تهران برگزار کردید در عالی ترین سطح حضور به هم رساندند.

وزیر امنیت ملی چین و دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه در این نشست طی سخنانی بر ضرورت مقابله با یکجانبه گرایی و زورگویی آمریکا و همچنین مقابله با اقدامات تهدید آمیز این کشور در استفاده ابزاری از تروریسم و انتقال فرماندهان و عناصر داعش به افغانستان تاکید کردند.

اگرچه مقامات دفاعی هر سه کشور با اشاره به عادی بودن برگزاری این رزمایش مشترک تاکید کرده اند اما بسیاری از رسانه های منطقه ای و بین المللی این رخداد را حمایت آشکار و معنی دار پکن و مسکو از ایران و پیامی روشن به امریکا و متحدان منطقه ای این کشوربرای خودداری از افزایش تنش و نظامی گری در منطقه قلمداد کرده اند.

خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مسیری استراتژیک برای تامین نفت بازارهای جهانی هستند و حدود یک پنجم نفت جهان از این آبراه عبور می‌کند.

چین به شدت به منابع انرژی هیدروکربنی خلیج فارس وابسته است و نسبت به تحریکات ناامن کننده منطقه از سوی آمریکا که می تواند روند انتقال انرژی به این کشور را تحت الشعاع قرار دهد بشدت حساس است.

آمریکا طی ماههای گذشته تلاش گسترده ای را برای توسعه مداخله خود در منطقه به بهانه افزایش تامین امنیت تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز سازنان داده است.

اقدامات گسترده سیاسی و دیپلماتیک برای ایجاد ائتلاف جدید از سوی آمریکا تنها با اعلام امادگی کشورهای عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، انگلیس، آلبانی و استرالیاهمراه بوده که اعلام امادگی اکثریت این کشورها نیز صرفاجنبه نمایشی دارد

علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی نیز با استنکاف از حضور در ائتلاف پیشنهادی آمریکا به صورت مستقل اقدام به ایجاد ائتلافی دیگر برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس نموده اند که البته تاکنون بروز وظهور عملی نداشته است.

همکاری نظامی مشترک میان ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه و همچنین همکاریهای امنیتی میان سه کشور ایران، روسیه و چین که برگزاری و تداوم سالانه نشست گفتگوی امنیت منطقه ای نماد موفق ان است نشان دهنده شکل گیری راهبردهای امنیتی جدید درمنطقه است.

اقدامات ذکر شده در کنار گام نظامی جدید سه کشور و برگزاری اولین مانور مشترک دریایی موید این واقعیت است که قدرتهای منطقه ای در تلاش هستند تا در برابر حضور و نقش آفرینی مخرب کشورهای فرامنطقه ای بویژه ایالات متحده آمریکا از منافع مشترک خود دفاع کرده و ظرفیتهای بومی را برای ایجاد امنیت و ثبات،جایگزین مداخله سوداگرانه و ناامن ساز کشورهای فرامنطقه ای نمایند .


نورنیوز

پربیننده ترین خبرها