رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا مطرح کرد؛

احتمال تمدید مذاکرات برگزیت به فراتر از سال ۲۰۲۰/ انتقاد اروپا از تحریم های آمریکا علیه پروژه گازی "نورد استریم 2"/ تردید برای ادامه همکاری با هوآووی

احتمال تمدید مذاکرات برگزیت به فراتر از سال ۲۰۲۰/ انتقاد اروپا از تحریم های آمریکا علیه پروژه گازی
شنبه 7 دی 1398 - 00:34

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن حمایت از پروژه گازی "نورد استریم ۲ "، به تحریم های آمریکا علیه این پروژه انتقاد کرد.

العالم - اروپا

"اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در گفتگو با هفته نامه "اشپیگل" به تحریم های آمریکا علیه پروژه گازی "نورد استریم 2 " شدیداً انتقاد کرد و در عین حال گفت که این پروژه یک بعد سیاسی دارد و کمیسیون اروپایی با ابزاری که در اختیار دارد از علایق کشورهای شرق اروپا حمایت می کند.

بعد از تصمیم اخیر ایالات متحده برای تحریم شرکت‌های مرتبط با پروژه گازی "نورد استریم 2" از آنجایی که نهایی شدن این پروژه به منظور تامین انرژی کشورهای اروپایی و به ویژه آلمان اهمیت زیادی دارد مناقشات لفظی سخت و روزافزونی بین مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا شکل گرفته است.

تحریم‌‌های آمریکا در درجه اول بیشتر متوجه شرکت‌هایی خواهد بود که با کشتی‌های خود در لوله‌گذاری در دریای بالتیک فعالیت می‌کنند. طبق لایحه تحریمی آمریکا مدیران ارشد این شرکت‌ها تحریم شده‌اند، حق ورود به آمریکا را ندارند و سپرده‌های بانکی آنها در آمریکا ضبط می‌شوند.

ترامپ روز جمعه 29 آذر برنامه دفاعی بودجه آمریکا را که تحریم خط لوله گازی "نورداستریم 2 " و "ترک استریم" بخشی از آن بود امضا کرد. خط لوله نورد استریم 2 گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان انتقال خواهد داد. خط لوله ترک استریم نیز از طریق دریای سیاه گاز روسیه را به ترکیه و از آنجا به اروپا انتقال خواهد داد.

خط لوله نورد استریم 2 مرحله پایانی خود را طی می‌کند و هم‌اکنون حدود 300 کیلومتر از این طرح توسط شرکت هلندی - ‌سوئیسی "ال سیز" در آب‌های دانمارک لوله‌کشی می‌شود. اما این شرکت بعد از اعمال تحریم‌ها از پروژه نورد استریم 2 کنار کشید. این شرکت اعلام کرده است که فعالیت آنها زمانی از سرگرفته خواهد شد که اطلاعات بیشتری از طرف نهادهای آمریکایی ارائه شود.

ترامپ به شدت مخالف این پروژه گازی بوده و بارها از مقامات آلمانی خواسته است که این پروژه را اجرا نکنند. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که نورد استریم 2 وابستگی آلمان و اروپا به گاز روسیه را بیشتر می‌کند.

تردید اروپا برای ادامه همکاری با هوآووی

رئیس کمیسیون اروپایی در بخش دیگری از این گفتگو درباره مشارکت شرکت چینی "هوآووی" در پروژه نسل پنجم اینترنت آلمان و اروپا ابراز تردید کرده و گفت: اگر این خطر وجود داشته باشد که داده های شهروندان و یا شرکت ها تحت این قانون ضبط شود ما این را تحمل نمی کنیم.

وی تاکید کرد که اینترنت نسل پنجم و ششم یک فناوری مهم و حساس برای جابجایی داده های امن در اروپا است. کمیسیون اروپایی می خواهد پیشنهادهایی را برای استانداردهای اروپایی ارائه دهد. یکی از این استانداردها باید این باشد که شرکت هایی که این تکنولوژی پیشرفته را به ما ارائه می دهند مستقل باشند و از طرف دولت های خود مجبور به اشتراک گذاشتن داده های خود نشوند.

برگزیت تاثیرات منفی بر سیاست امنیتی و خارجی اتحادیه اروپا نخواهد داشت

وی در بخش دیگری گفتگو همچنین در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «له‌ اکوس» به مسئله برگزیت پرداخته و درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری با انگلیس در دوران پسا برگزیت و دوران انتقالی کوتاهی که مقرر شده و تا پایان سال 2020است ابراز تردید کرده و گفت:ه است که این اتحادیه و انگلیس تلاش برای رسیدن به توافق بر سر مسائل تجاری و سایر مسائل مربوط به روابط آینده دو طرف را ادامه خواهند داد و بایستی تمدید مذاکرات به فراتر از سال ۲۰۲۰ را مد نظر قرار دهند.

مذاکره میان انگلیس و مابقی اعضای اتحادیه اروپا بر سر آینده روابط تجاری، شیلات، آموزش و حمل و نقل تنها بعد از این تاریخ می‌تواند انجام شود و باید تا پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد.

فون در لاین گفت: «من درباره زمان کمی که داریم خیلی نگران هستم. به نظرم می‌رسد که هر دو طرف بایستی به صورت جدی این را در نظر بگیرند که آیا مذاکرات در این زمان کوتاه امکان‌پذیر است یا خیر.»

وی اضافه کرد: «فکر می‌کنم معقول است که ارزیابی‌هایمان را در میانه سال انجام دهیم و در صورت لزوم بر سر تمدید دوره گذار توافق کنیم.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها