ادامه دخالت های خارجی در عراق با اقدام برهم صالح

ادامه دخالت های خارجی در عراق با اقدام برهم صالح
يکشنبه 8 دی 1398 - 18:16

تحلیلگران سیاسی عراقی تصمیم برهم صالح برای استعفا را زمینه ساز دخالت خارجی در این کشور می دانند.

العالم- عراق

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، تحلیلگران سیاسی در مورد پیامدهای اشاره ضمنی رئیس جمهور عراق به استعفا هشدار داده اند و این اقدام را زمینه ساز دخالت خارجی می دانند که این کشور را به سوی قرار گرفتن تحت قیمومیت خارجی سوق می دهد.

این تحلیلگران بر ضرورت هوشیاری طبقه سیاسی، درک حساسیت مرحله کنونی و پیش رفتن به سوی توافق بر سر نخست وزیر مورد اعتماد مردم تأکید می کنند و معتقدند اتاق های عملیات در لندن و نشست ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و بغداد برای تغییر نقشه سیاسی در عراق فعال شده اند و در صورت ماندگاری شرایط فعلی، این کشور به سوی تنش های بیشتر پیش می رود.

در همین حال، نویسندگان سیاسی پیش بینی می کنند برهم صالح از کردستان به بغداد بازگردد تا به ایفای نقش خود به عنوان رئیس جمهور برای پایان دادن به بحران کنونی ادامه دهد.

این نویسندگان معتقدند اشاره ضمنی برهم صالح به امکان کناره گیری از ریاست جمهوری ناشی از اعمال فشار آمریکا و برخی گروه های سیاسی عراقی بوده است.

همه این تحولات در حالی است که محافل علمی و دانشگاهی عراقی نیز از رفتن برهم صالح به کردستان در شرایط فعلی عراق که این کشور با بحران سختی مواجه است، انتقاد کردند و معتقدند او باید از وابستگی های کُردی خود کوتاه بیاید و فقط به عنوان رئیس جمهور عراق که کُردها فقط 10 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهد، فکر کند و تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر، نویسندگان سیاسی ادعا می کنند شرایط فعلی عراق نتیجه جنگ نفود بین آمریکا و ایران در عراق است.

تحلیلگران و محافل علمی و دانشگاهی عراقی با وجود طرح این ادعا تأکید می کنند ایران در مورد هیچ یک از نامزدهای احراز مقام نخست وزیری که اسم او در چند وقت اخیر مطرح شده اعمال نظری نداشته است در حالی که آمریکا برای تحمیل مواضع خود در این خصوص با برهم صالح دیدار کرده و تشکیل جلسه داده است.

پربیننده ترین خبرها